Tech

Griezelig? Apple weet straks (waarschijnlijk) hoe jij je voelt

Z Today • 08 januari 2016 21:10

Beeld ©

Apple doet wel meer overnames, maar van deze gaan we wel even extra rechtop zetten: het techbedrijf heeft de start-up Emotient overgenomen.

De nieuwe onderneming maakt gezichtsherkenningssoftware, zodat bedrijven kunnen 'zien' hoe jij je voelt: boos, blij of verdrietig. Kijk maar:

Emotient is opgericht in 2012 en heeft eerder een investering van 8 miljoen dollar opgehaald, schrijft the Wall Street Journal. Apple wil weinig kwijt over de overname(som), dus we weten nog niet wat het bedrijf met de technologie gaat doen.

Mogelijkheden
Maar de mogelijke toepassingen van deze gezichtsherkenningssoftware zijn al helder. Zo kunnen bedrijven 'testen' hoe hun reclame wordt ontvangen bij consumenten. Een onderzoeksmethode die wellicht betrouwbaarder is dan een ouderwetse enquête. "We meten zijn emoties terwijl hij de campagne bekijkt," vertelt een werknemer van Emotient in deze presentatie:

Een andere toepassing: dokters kunnen de software gebruiken om te peilen wat hun patiënten voelen. En winkeliers kunnen analyseren hoe hun klanten reageren op producten.

Kritiek
Griezelig? Psycholoog dr.Eckman laat zich tegenover de WSJ kritisch uit over de technologie. Het bedrijf zou de emoties van mensen kunnen analyseren zonder toestemming en gevoelens zouden verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Volgens dr.Eckman zou het bedrijf consumenten wel eerst moeten informeren dat hun gezicht wordt gescand.

Techblogger Vincent Everts ziet de nieuwe technologie juist wel zitten. Hij denkt dat zowel bedrijven als mensen onder elkaar dankzij gezichtsherkenning beter op elkaar ingespeeld zullen raken. En dat Apple zo beter op de hoogte gaat zijn van de wensen van de consument. "Wij moeten beter met elkaar kunnen communiceren. Op het moment dat de telefoon daar mee kan helpen: major gebeuren! Apple gaat innoveren en ons beter begrijpen."

Bekijk hier het hele item bij Z Today:

 

Bron • RTL Z / Z Today