Tech

'Vier op de tien huishoudens kijken on-demand tv terug'

Daniël Verlaan • 21 januari 2016 12:45 @danielverlaan

Beeld © iStock

Door verschillende diensten kunnen we televisie terugkijken via het internet. Nederlandse huishoudens doen dit ook regelmatig: vier op de tien huishouders maakt gebruik van on-demand-platformen.

Kun je het nog herinneren, een uitzending op een videoband opnemen? Precies op het juiste moment op het record-knopje drukken. Misschien had je recorder zelfs wel een timer, waarmee je stipt om half negen een uitzending kon opnemen. Deze situaties komen nog regelmatig voor, maar dan digitaal via de settopbox van de tv-aanbieder.

Drie uur televisie per week
On-demand-platformen nemen het ouderwetse opnemen over. Diensten als Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk van respectievelijk de NPO, RTL en SBS6 worden door vier op de tien huishouders gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 6500 Nederlanders.

Meer dan de helft van deze groep spendeert per week ongeveer drie uur aan televisiekijken via deze on-demand-diensten. De andere helft van de gebruikers kijkt minder dan één keer per week on-demand televisie terug.

NPO de grootste
Uitzending Gemist is met 36 procent het populairste platform, waarna RTL XL (16 procent), Kijk (5 procent) en NLziet (1 procent) volgen.

Ondanks het grote aandeel van de NPO biedt Uitzending Gemist nog steeds maar streams in een maximale kwaliteit van 342p. Veel gebruikers klagen hierover, maar de NPO is voorlopig niet van plan om de resolutie op te schroeven. De NPO zegt dat het verhogen van de resolutie te hoge kosten met zich meebrengt.

Uitzending Gemist wordt ruim 40 procent van de tijd via het tv-scherm bekeken. Bij RTL XL en Kijk is dit aantal 30 procent. Deze diensten worden weer vaker met andere apparaten bekeken, zoals de tablet en smartphone.

RTL trekt veel jongeren
RTL XL trekt volgens Multiscope veel jonge kijkers. Iets minder dan de helft (46 procent) van de gebruikers is tussen de 18 en 35 jaar. Bij Uitzending Gemist-kijkers is dit aantal 33 procent.

Het aantal mannelijke en vrouwelijke kijkers is bij de NPO gelijk, terwijl RTL en SBS6 iets meer vrouwelijke kijkers hebben: zes op de tien.