Tech

Apple zou stoppen met advertentienetwerk: 'Advertenties zuigen'

Daniël Verlaan • 14 januari 2016 10:36 @danielverlaan

Beeld © Getty

Apple-oprichter Steve Jobs vond het gros van de mobiele advertenties 'echt zuigen'. Het bedrijf uit Cupertino zou vier jaar na zijn dood de knoop doorhakken en met zijn advertentienetwerk iAds stoppen.

De advertentiemarkt staat al enkele jaren onder druk. De inkomsten die uitgevers met het tonen van advertenties halen dalen gestaag en mobiele advertenties leveren nog maar weinig op ten opzichte van desktopadvertenties.

Reclame in apps
Apples advertentienetwerk iAds biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om reclame in hun apps te tonen. iAds wordt voornamelijk gebruikt voor gratis apps die geld verdienen met het tonen van reclame. Apple ontvangt 30 procent van de inkomsten, de ontwikkelaar houdt de overige 70 procent.

Maar relatief gezien levert iAds weinig op. Uit onderzoek van eMarketer blijkt dat iAds in 2015 ongeveer 795 miljoen dollar opleverde. Dat is 3,4 procent van Apples totale omzet over dat jaar. Ter vergelijking: Google en Facebook verdienden in 2015 respectievelijk 1,47 miljard en 4,9 miljard dollar met mobiele advertenties.

Volgens Buzzfeed wil Apple na zes jaar stoppen met iAds en het advertentieplatform aan de app-ontwikkelaars geven. Zij mogen het platform gebruiken om advertenties in hun apps te tonen en de volledige opbrengsten te innen. Apple zou het platform willen automatiseren, waardoor het nauwelijks meer werk heeft aan onderhoud van iAds.

Thumbnail

'Het is niet iets waar we goed in zijn'
"Het is gewoon niet iets waar we goed in zijn", vertelt een anonieme bron binnen Apple aan Buzzfeed. De mensen die op dit moment aan iAds werken, krijgen naar verluidt een som geld mee en mogen ander werk gaan zoeken.

De advertentie-industrie is volgens Buzzfeed al bekend met de plannen van Apple. "Het is echt enorm goed nieuws voor de advertentieindustrie", aldus een anonieme bron tegen de website. "Het geeft uitgevers de mogelijkheid om direct hun klanten te bereiken, zonder dat Apple ertussen komt." Het nieuws komt wel hard aan bij andere advertentienetwerken, die bang zijn dat alle ontwikkelaars overstappen naar iAds omdat zij daar 100 procent van de inkomsten kunnen behouden.

Een logische stap
Het is een logische stap om iAds te laten vallen, zo zegt een bron bekend met de plannen van Apple tegen Buzzfeed. "Om eerlijk te zijn: ik ben verrast dat dit niet eerder is gebeurd."

Apple wil niet op het nieuws reageren.