Tech

Tesla maakt hype waar: 'Model 3 heeft geen waardige concurrent'

Daniël Verlaan • 01 april 2016 13:33 @danielverlaan

Beeld © Tesla

De Model 3 van Tesla is de eerste elektrische auto voor de massa. Maar hoe baanbrekend is de auto nu echt? We vragen het twee autojournalisten. "De Model 3 heeft op dit moment geen waardige concurrent."

Om half vijf 's ochtend Nederlandse tijd onthulde Tesla zijn nieuwste elektrische auto. De grootste verrassing? Het bereik, want die is met 350 kilometer verrassend groot. De prijs is nu ook officieel bekend: een Model 3 kun je kopen vanaf 35.000 dollar. Daar krijg je dan het basismodel voor.

Voor de massa
"Dit is echt de eerste elektrische auto voor de massa", zegt freelance autojournalist Joe van Burik. "Hoewel 35.000 dollar nog steeds een hoop geld is voor een heleboel mensen, is het de eerste elektrische auto die niet alleen relatief betaalbaar is, maar ook ver genoeg kan rijden om er je dagelijkse ritten mee te maken." De meeste volledige elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf of Renault Zoë, hebben een actieradius van rond de 200 kilometer.

Ondanks de hype verkoopt Tesla nog niet heel veel auto's. "Er stonden bij Tesla gisteren enkele tientallen mensen in de rij. Dat is leuk voor die mensen, maar het betekent op de automarkt niet erg veel", legt Van Burik uit. "Daar ligt nog een grote uitdaging voor Tesla: om bestuurders massaal aan de volledig elektrische auto te krijgen. Het doel om een hype te creëren, is wel gelukt. Ze zijn een beetje, hoe cliché het ook klinkt, de Apple van de auto-industrie geworden."

Thumbnail

Uitermate geschikt voor Nederland
Volgens Jan Lemkes, autojournalist bij AutoWeek, is de Model 3 uitermate geschikt om in Nederland te gebruiken: "Een volledig elektrische auto rijdt bij lage snelheden zuinig. Als je de auto laat uitrollen, verbruikt de Model 3 geen energie en laadt hij zelfs de accu een beetje op. Daarnaast zijn de afstanden in Nederland klein, waardoor een elektrische auto voor 90 procent van de Nederlanders voldoende kilometers moet bieden."

Maar er is een andere belangrijkere reden dat elektrische auto's in Nederland relatief populair zijn, zo benadrukt Van Burik: de financiële voordelen. "De Nederlandse overheid maakt het heel aantrekkelijk om een volledig elektrische auto te rijden. Vooral zakelijke rijders profiteren van de voordelen die de volledige elektrische auto in Nederland krijgt."

Bekijk ook de uitzending van RTL Z Nieuws over Tesla

Je route uitstippen met laadpalen
Ondanks de financiële voordelen, kleven er volgens Van Burik en Lemkes nog wel twee nadelen aan de Model 3. Allereerst moet een elektrische auto worden opgeladen, maar die palen staan nog niet op elke hoek van de straat. "De infrastructuur voor het opladen vind je vooral in de Randstad, en dan nog moet je jouw reis nog steeds goed plannen", aldus Van Burik.

Tesla-auto's worden opgeladen met een normale laadpaal of een speciale laadpaal van Tesla, die een accu voor 80 procent in een halfuur laadt. Daar zijn er zeven van in Nederland. Bij een normale laadpaal duurt het opladen uren. Lemkes: "De software van Tesla berekent zelf wanneer de auto moet worden opgeladen. Dan laad je daar even tien minuten op, dan ergens anders weer een kwartiertje. Maar tanken gaat natuurlijk sneller."

Eind 2017 of begin 2018
Het tweede nadeel is dat de Model 3 pas in eind 2017 of begin 2018 in Nederland beschikbaar komt. "In die tijd kan er nog veel veranderen, want de concurrentie zit natuurlijk niet stil", benadrukt Van Burik. "Maar de Model 3 heeft vooralsnog geen waardige concurrent", voegt Lemkes toe.

Beide heren zijn het over één ding duidelijk eens: de Model 3 is de allereerst volledig elektrische auto waarmee je hoogstwaarschijnlijk redelijk zorgeloos door Nederland kunt rijden. Lemkes: "Geen wonder dat de fabriek van Tesla in Tilburg staat, want Nederland is door de financiële voordelen en infrastructuur een ideaal land voor een snelle omarming van de Model 3."

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan