Tech

'Stiekem gehoopt dat het al een product zou zijn'

Ferdinand Buitenhuis • 12 februari 2016 09:52 @Ferdinand1977

Martijn Bhömer demonstreert de Vigour. Beeld © Toekomstmakers

"Dit jaar gaan we kleding met elektronica zien voor consumenten. Maar voor een specifieke doelgroep als ouderen duurt dat nog een paar jaar", zegt Martijn ten Bhömer, de bedenker van Vigour. Dat is een vest met sensoren om dementerende ouderen meer te laten bewegen. Toekomstmakers kijkt terug met de start-ups van toen.

Toekomstmakers had Bhömer en zijn vest in oktober 2014 in de uitzending. "Vigour zet met elektronische sensoren bewegingen om in geluid en stimuleert ouderen om te bewegen", zei hij toen. Het slimme vest maakt zo niet alleen oefeningen leuker, maar kan gegevens over de bewegingen doorgeven aan een app. Vigour was een onderdeel van zijn promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Uitzending oktober 2014 met Vigour:

In de uitzending zei hij dat hij wilde onderzoeken of het vest ouderen echt helpt. Daarvan is het nog niet gekomen, zegt hij nu. "Het prototype van Vigour is wel getest bij zorginstelling De Wever. Daar waren de reacties positief. Drie tot vier cliënten hebben het vest getest, zij waren heel enthousiast." Ook is er volgens Bhömer veel vraag naar het concept. Ook vanuit het buitenland wordt gevraagd om Vigour te demonstreren.

'Ingewikkelde markt'
Een goed concept en enthousiaste reacties zijn geen recept voor succes, ondervond Ten Bhömer. Een product op de markt brengen voor een specifieke doelgroep als dementerende ouderen is behoorlijk ingewikkeld, legt hij uit. "De koppeling met de markt is lastig. Het is een ingewikkelde markt, je hebt te maken met verzekeringspartijen, zorginstellingen. Je hebt de juiste mensen nodig om investeerders te vinden en om een goed businessplan te maken. Er zijn meerdere stakeholders, daardoor kan je geen gangbaar businessmodel hanteren." 

Thumbnail

Gebreide sensoren in het vest kunnen gegevens sturen naar een app.

Ook de productie van Vigour was een obstakel. In het vest zitten gebreide sensoren die meten hoe ver de stof wordt gerekt. Dat maakt fabricage een probleem. "Het valt in het midden tussen technologische bedrijven, die elektronica maken voor 'harde doosjes' zoals telefoons of tablets. Aan de andere kant zitten kledingfabrikanten, die werken alleen met zachte materialen. Ergens moeten die twee letterlijk verbonden worden. Die processen beginnen zich nu te ontwikkelen. Nieuwe bedrijfjes springen nu daar op in. Ook zoeken kleding- en technologiefabrikanten elkaar op."

​Beha die hartslag meet
Ten Bhömer verwacht dat dit jaar kledingstukken met elektronica in de winkels komen. Die zullen vooral voor sport- en fitnesstoepassingen worden gebruikt. Zelf werkt Ten Bhömer voor het Canadese bedrijf OMsignal dat onder meer een beha op de markt brengt die hartslag kan meten. 

Na fitness en sport is de gezondheidszorg de volgende stap voor slimme kleding, zegt Ten Bhömer.  Over één of twee jaar is de tijd rijp voor Vigour, verwacht hij. Dan wil hij verder gaan met het project. "Voor mijn promotieonderzoek is het nu afgelopen. Ik promoveer over een week, de onderzoeksresultaten heb ik verwekt."  

"Mijn doelstelling was naast onderzoek om partijen bij elkaar te brengen. Zo heb ik een ouderenorganisatie meegenomen in productontwikkeling, dat is niet eerder gebeurd." 

Technologie gebruikt
Ook is er een soort spin-off: het bedrijf Metatronics, die voor Vigour speciale chips had gemaakt, heeft technologie van het slimme vest gebruikt voor een draagbare armband. Daarvan zijn er vorig jaar 2000 stuks verspreid op de Electronics & Automation-beurs, zegt Ten Bhömer. "Dat was om te laten zien wat er mogelijk is. De armband maakt gebruik van dezelfde elektronische architectuur als Vigour, om sensoren in kleding te koppelen aan elektronische apparaten."

De redactie van RTL Z Toekomstmakers heeft de afgelopen jaren tientallen start-ups geïnterviewd. Hoe gaat het nu met ze? In de rubriek: 'Het leed dat start-up heet?' komen de mensen achter de innovatieve bedrijfjes opnieuw aan het woord.

Bron • RTL Z Toekomstmakers