Tech

VR-bril moet noodlijdend HTC redden

Daniël Verlaan • 24 februari 2016 06:15 @danielverlaan

Beeld © AFP

Na jaren van tegenslag gloort er hoop aan de horizon van HTC. Virtual reality-bril Vive moet het tij keren voor het bedrijf dat we toch vooral kennen van de smartphones. En op dat vlak gaat het allesbehalve goed.

Want HTC verkeert al enkele jaren in zwaar weer. De verkoop van smartphones neemt drastisch af en het marktaandeel is verdampt. Met dat feit in je achterhoofd kijk je toch anders naar de Vive, waarvan het Taiwanese bedrijf na lang wachten eindelijk de consumentenversie kon tonen op het Mobile World Congress in Barcelona.

De eerste tests waren veelbelovend, de Vive maakt niet misselijk en laat je echt laat geloven in de potentie van virtual reality. Het is daarmee niet alleen een bijzonder geavanceerde virtual reality-bril, maar ook het project dat HTC van de ondergang moet redden.

Want HTC heeft weer een succes nodig. En het liefst een groot succes. "Bij HTC werken we met een team dat trends in de gaten houdt. Zij zagen jaren geleden al dat virtual reality groot zou worden", vertelt Dan O'Brien, vicepresident van de virtual reality-afdeling van HTC, in Barcelona aan RTL Z. "Daarom springen we in deze markt. We denken dat we de beste virtual reality-bril hebben gemaakt." De Vive is vanaf volgende week te bestellen.

Daniel Verlaan mocht de VR-bril uitproberen:

Niet snel misselijk
Het unieke aan het apparaat is dat de bril gebruik maakt van twee sensoren die jou en de omgeving in de gaten houden. Welke kant loop je op? Hoe snel loop je? En bots je niet tegen een muur op? De meeste VR-brillen houden namelijk alleen hoofdbewegingen bij. Het grote voordeel van de Vive is dat je in een virtuele omgeving dezelfde bewegingen als in de 'echte wereld' maakt, waardoor je niet snel misselijk wordt.

Het ligt voor de hand om de Vive aan gaming te koppelen. "Maar virtual reality is zo veel meer dan alleen games", legt O'Brien uit. "We werken samen met gamebedrijf Valve om gaming naar de Vive te brengen, maar we werken bijvoorbeeld ook samen met universiteiten die met onze bril lessen aan studenten geven. Zo leert een chirurg in opleiding met de Vive hoe een operatie wordt uitgevoerd."

De VR-bril is naast de consumentenmarkt ook bedoeld voor de zakelijke markt. Dat vergroot volgens O'Brien de kansen dat de bril gaat slagen. "Maar de Vive is ook zeker klaar voor de consument. Onze technologie is nu zodanig robuust dat het geweldige ervaringen kan leveren. Of dat nu het spelen van een game of het kijken van een film in een virtuele bioscoop is."

Twee controllers
De consumentenversie van de Vive, die vanaf eind februari te koop is voor 799 dollar, bestaat uit een headset en twee controllers. Een belangrijke verandering ten opzichte van de eerste versie van de Vive is de mogelijkheid om twee keer op een knopje te drukken om je omgeving te zien. Zo schakel je gemakkelijk tussen de virtuele en echte wereld. Ook kan de Vive aan je smartphone worden gekoppeld om inkomende oproepen te beantwoorden of berichtjes te lezen.

In de twee controllers zijn sensoren aanwezig waardoor je de apparaten ook in de virtuele omgeving ziet. De virtuele controllers kunnen van vorm veranderen: denk aan verfkwasten of geweren. De controllers worden ook nauwlettend door de sensoren in de hoeken van de kamer in de gaten gehouden. Als ze in de buurt van een muur komen, verschijnt er een lichtgevend raster in de virtuele wereld. Dat betekent: niet verder lopen, anders bots je tegen een muur op.

Indrukwekkende ervaring
HTC maakt in Barcelona veel indruk met een schietspelletje voor de Vive. Zodra je de bril over je gezicht schuift, bevind je je op een landingsplatform voor een ruimteschip. Je wordt van allerlei kanten aangevallen door kleine vliegende ronde robotjes. De twee controllers veranderen in futuristische plasmapistolen en als je je controller naar je hoofd brengt en weer laat zakken, verandert je pistool in een schild. Met de ene hand bij je lichaam om jezelf te beschermen, strek je je andere arm uit om de robots uit de lucht te knallen. Het is een indrukwekkende ervaring.

Toch zitten er nog een paar haken en ogen aan de Vive. Allereerst is de schermresolutie niet zodanig scherp dat je geen pixels meer ziet. Daarvoor moet de resolutie eerst nog worden opgeschroefd, maar dit geldt voor alle virtual reality-brillen. Daarnaast heb je een krachtige pc nodig om de Vive aan te drijven en, ook niet onbelangrijk: een grote open ruimte. Want hoe groter de ruimte, hoe meer speelruimte je hebt.

Geloof in de hype
Door de hoge prijs van de Vive zullen vooral de early adopters de komende jaren met het nieuwe medium gaan experimenteren. Dat geeft bedrijven de tijd om de brillen te verbeteren en ontwikkelaars de tijd om nieuwe ervaringen te creëren.

"We gaan de komende jaren experimenteren hoe je precies in een virtuele ruimte beweegt", zegt Chet Faliszek van Valve, dat de games verzorgt voor de Vive. "Het wordt heel interessant om te zien wat er allemaal met virtual reality mogelijk gaat worden."

HTC mag dan minder succes hebben met smartphones, de Vive laat zien dat er hoop is voor de toekomst. En als het aan HTC ligt, kan die toekomst niet snel genoeg komen.

Bron • RTL Z