Tech

Getest: e-bike VanMoof is flink verbeterd en goedkoper

David Lemereis • 21 april 2020 22:00 @auspacker

Vanmoof S3 Beeld © Bright

Het Amsterdamse fietsmerk VanMoof lanceert twee nieuwe e-bikes: de S3 en X3. De elektrische fietsen zijn op meerdere punten verbeterd en ze zijn fors goedkoper geworden. Bright testte de VanMoof S3 als eerste.

In 2018 introduceerde VanMoof de S2, een e-bike die zich, behalve het strakke ontwerp, onderscheidde met drie innovaties: een schopslot, een trackingsysteem en een anti-diefstalsysteem.

Die innovaties zitten ook nog steeds in de nieuwe, goedkopere VanMoof S3 en X3. Het verschil tussen beide modellen is het ontwerp van het frame. Het X-model heeft een compact frame en compacte wielen, en is daardoor flexibeler om te besturen.

Turbo Boost en versnellingen

De nieuwe e-bikes van VanMoof zijn op meerdere punten verbeterd. Zo is de trapondersteuning van de voorwielmotor bij de S3 beter uitgebalanceerd en hij trekt soepeler op. De motor is ook krachtiger geworden, althans als je de Turbo Boost-knop indrukt. Als je die indrukt, dan schiet je meteen naar de maximale ondersteuningssnelheid van 25 km/u.

De S3 heeft nu vier versnellingen, in plaats van de twee versnellingen op de S2. Dit zijn automatische, elektronisch geschakelde versnellingen. Je hoeft dus zelf niet schakelen. Het moment van schakelen kan je per versnelling in de VanMoof-app aanpassen. Bij het schakelen tussen de tweede en derde versnelling is wel een harde klik te horen.

Slim slot

Het elektronische brein, die als verwijderbare cartridge in de aluminium bovenbuis van het frame is weggewerkt, is totaal opnieuw ontworpen. De S3 reageert daarmee ook een stuk sneller op de input van de eigenaar. Als je aan komt lopen, kan de fiets jou via bluetooth herkennen, waardoor je alleen op de unlockknop op het stuur hoeft te klikken, om daarna vrijwel meteen weg te kunnen fietsen. 

Ook is de ingebouwde luidspreker voor onder andere de bel en het antidiefstalsysteem veel luider geworden. VanMoof heeft nu ook andere geluidjes toegevoegd, waaronder klassiek fietsbelgerinkel.

Fraai stuur

Daarnaast heeft de S3 een nieuw, fraai ontworpen stuur en zijn de meest zichtbare lasnaden netjes afgewerkt. Ook is de matte lak krasbestendiger geworden. De S3 is verkrijgbaar in lichtblauw en donkergrijs.

De S3 heeft bovendien hydraulische schijfremmen waarmee je gedoseerder kan remmen in vergelijking met de kabelschijfremmen van de S2.

Veel lagere prijzen

VanMoof heeft de prijs flink omlaag weten te brengen. De S3 kost zo'n 60 procent minder dan de S2, namelijk 1998 euro. De eerste nieuwe VanMoof S3 en X3-fietsen worden in mei geleverd.

De prijsverlaging is mogelijk doordat VanMoof zijn e-bikes in een eigen fabriek in Taiwan produceert. Voorheen werd dat uitbesteed. Bovendien heeft het Amsterdamse bedrijf nu ook de controle over de complete leveringsketen.

Alleen nog e-bikes

VanMoof stopt wereldwijd met de verkoop van zijn gewone fietsen zonder trapondersteuning. Voortaan verkoopt het bedrijf alleen nog maar e-bikes.

Bright gaat de VanMoof S3 langer testen. Abonneer op ons YouTube-kanaalzodat je onze volgende video niet mist.

Bron • Bright