Tech

Slimme speakers populair: 147 miljoen stuks verscheept in 2019

Bastiaan Vroegop • 19 februari 2020 12:11

Beeld ©

Vorig jaar zijn er wereldwijd 146,9 miljoen slimme speakers verscheept. Dat is een groei van 70 procent vergeleken met het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit een marktonderzoek van Strategy Analytics. Daarbij is specifiek gekeken naar het aantal speakers dat naar verkopers is verscheept. Het is nog de vraag hoeveel van die bijna 150 miljoen apparaten vanuit de winkels met een koper naar huis gingen.

Het laatste kwartaal van 2019 was vooral een goede periode voor slimme speakers, die toen alleen al 55,7 miljoen keer werden verscheept. Een stijging van 45 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018.

Amazon en Google de baas

Amazon is wereldwijd nog de baas en heeft 26,2 procent van de gehele markt in handen. Dat is wel minder dan in 2018, toen de webwinkelgigant 33,7 procent van de markt voor slimme speakers bezat. Chinese bedrijven zoals Xiaomi hebben op hun beurt een groter deel van de markt veroverd.

Google staat op de tweede plaats, maar zag ook zijn marktaandeel krimpen: van 25,9 procent naar 20,3 procent. De HomePod van Apple wist slechts 4,7 procent te bemachtigen. 

Nederland

Bij het onderzoek zijn geen landspecifieke cijfers gedeeld, maar vermoedelijk zijn de verhoudingen in Nederland heel anders. Hier worden de Apple HomePod en Amazon Echo-speakers officieel niet verkocht. Ze zijn wel verkrijgbaar via meerdere webwinkels.

Google Nest Mini: de beste goedkope slimme speaker?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Bron • Bright