Tech

'KPN-app schendt mensenrechten van Chinese toeristen'

Bastiaan Vroegop • 29 januari 2020 09:12

Het hoofdkantoor van KPN in Den Haag. Beeld © ANP

Een smartphone-app van telecomprovider KPN schendt mogelijk de mensenrechten van Chinese toeristen, door verzamelde gegevens terug te sturen naar het Chinese bedrijf Tencent.

KPN ontwikkelde in 2018 de app WeGoEU, die als reisgids dient voor Chinese toeristen in Europa. De app draait bovenop de in China populaire chatdienst WeChat. In de privacyvoorwaarden staat dat alle verzamelde gegevens op Chinese servers terechtkomen.

Deze datadeling met China leidde tot kritiek van KPN-personeel, meldt Trouw. Tencent zou namelijk geregeld informatie delen met de Chinese overheid. Eén KPN-manager schrijft in een bericht op het intranet van de provider dat die overheid "in een geolied systeem doelgericht mensenrechten schendt". 

'Moreel kompas kwijt'

"Die overheid doet dingen waar we onmogelijk achter kunnen staan", vervolgt hij. "Ons moreel kompas is de weg kwijt", schrijft een collega in een reactie. Niet iedereen is het daar bij de interne discussie mee eens: sommige collega’s zeggen dat KPN vooral geld moet proberen te verdienen.

Volgens een woordvoerder worden alleen gegevens van de WeChat-accounts naar China gestuurd, waar de provider geen invloed op heeft. Het bedrijf ontkent dat daarnaast andere informatie naar het land te verzenden.

Privacywet

Apps mogen niet zomaar informatie naar Chinese servers versturen. De privacywet verbiedt om data te verzenden naar bepaalde landen die daar onzorgvuldig mee om kunnen gaan, waaronder China.

Trouw laat in het midden hoe ze de interne gesprekken konden inzien, maar eerder deze week schreef de krant over een datalek bij KPN. Een monteur vergat zijn laptop bij een klant, waarop onbeveiligd veel vertrouwelijke informatie stond. De laptop bood ook toegang tot het intranet van KPN.

iPhone 12, PS5 en meer gadgets die we in 2020 gaan testen:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Bron • Bright