Tech

De Mol wint van Facebook: rechtbank eist maatregelen tegen nep-ads met BN'ers

Michaël Niewold • 11 november 2019 17:08 @michaelniewold

Beeld © ANP

Techreus Facebook moet maatregelen nemen om nepadvertenties te weren waarin John de Mol wordt gebruikt om bitcoins of andere cryptovaluta aan te prijzen. Als het bedrijf dat niet doet, kan dat een gepeperde rekening opleveren.

De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties moet verwijderen waarin De Mol voorkomt én hem gegevens over de adverteerders moet verstrekken.

Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen worden opgelegd, die uiteindelijk kunnen oplopen tot maximaal 1,1 miljoen euro

1,7 miljoen verdwenen

De Talpa-oprichter stapte naar de rechter omdat hij een einde wilde maken aan valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. Hij is niet de enige gedupeerde. In een verklaring hebben onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato zich achter hem geschaard.

Maar de echte slachtoffers zijn natuurlijk de mensen die in de oplichting trapten, verleid door het gebruik van foto's van de BN'ers. In totaal raakten gedupeerden minimaal 1,7 miljoen euro kwijt omdat ze geld overmaakten aan oplichters, dat ze vervolgens niet meer terugzagen.

Gegevens adverteerders

Facebook verwijderde weliswaar nepadvertenties, maar weigerde om gegevens van de adverteerders met De Mol te delen en hen van Facebook en Instagram te verbannen. Volgens het bedrijf was dat niet mogelijk en tegen de wet. Europese regels verbieden namelijk een algemeen filterverbod, betoogt het bedrijf.

De Mol vond dat niet voldoende en zette zijn rechtszaak door, nadat onderhandelingen in de zomer op niets uitliepen. De rechter geeft hem vandaag voor het grootste gedeelte gelijk.

Facebook te machtig

Als het gaat om welke advertenties verschijnen op het netwerk en dat van dochterbedrijf Instagram, is Facebook volgens de rechter te machtig om zich te kunnen verschuilen achter het argument slechts een neutraal doorgeefluik te zijn.

Het verzoek van De Mol is bovendien specifiek genoeg om er wel op te handhaven, en dus niet in strijd met het verbod op een filter. Dat Facebook erin slaagde om nepadvertenties met de miljardair erin te weren, bewijst verder dat het bedrijf het ook wel kan. Dat dit geld kost en mankracht, is geen excuus om het niet te doen, vindt de rechter.

'Hoognodige maatregelen'

"Ik hoop dat Facebook nu eindelijk de hoognodige maatregelen neemt waardoor onschuldige mensen niet meer worden opgelicht", reageert De Mol in een persverklaring. "Mijn juridisch adviseurs en ik zullen nauwlettend volgen of Facebook nu ook daadwerkelijk snel maatregelen neemt tegen dit bedrog." 

De Mol wil met behulp van de adverteerdersgegevens ook zelf achter de partijen aan die de nepadvertenties plaatsen. Op die manier wil hij 'er ook via hen voor te zorgen dat dit stopt', laat een woordvoerster desgevraagd weten. 

Een woordvoerder van Facebook laat weten dat ook het sociale netwerk de advertenties liever kwijt dan rijk is. "We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze advertenties absoluut niet thuishoren op Facebook en dat we ze verwijderen als we ze vinden. We nemen dit zeer serieus en stellen daarom ook begin december ons meldformulier voor nepadvertenties beschikbaar in Nederland." 

Toch betekent dat niet per se dat het bedrijf zich neerlegt bij de uitspraak van de rechter: "Wij hebben de uitspraak net binnen en gaan nu kijken wat de consequenties zijn. We houden rekening met alle mogelijke juridische acties, waaronder een hoger beroep", aldus de woordvoerder.

Niet voor altijd weren

Het enige wat Facebook niet hoeft te doen van de rechter, is adverteerders voor altijd weren. Die eis van De Mol gaat te ver, vindt de rechter. 

De zaak zal Facebook hoe dan ook geld gaan kosten. De rechter veroordeelde het sociale netwerk namelijk tot het vergoeden van onder meer de advocaatkosten van De Mol, 1866 euro en 1 cent.

Bron • RTL Z