Tech

AI beter in Starcraft 2 dan 99,8 procent van alle spelers

Bastiaan Vroegop • 30 oktober 2019 20:01

Beeld ©

De kunstmatige intelligentie van Google-dochter DeepMind is inmiddels zo goed in de online game Starcraft II, dat hij 99,8 procent van alle menselijke spelers kan verslaan.

De kunstmatige intelligentie AlphaStar heeft inmiddels de titel van grootmeester in de game behaald, vertelt het bedrijf aan The Verge. Daarbij speelde de kunstmatige intelligentie het spel met dezelfde interface als een mens zou gebruiken.

DeepMind werkt al jaren aan kunstmatige intelligenties die mensen in spellen moeten verslaan. In 2016 versloeg de AI AlphaGo de wereldkampioen in het traditionele bordspel Go.

Inmiddels heeft de AI-maker zijn zinnen gezet op de game StarCraft II. Dit oorlogsspel zou buitengewoon complex zijn en wordt al jaren competitief op hoog niveau gespeeld.

99,8 procent

In januari lukte het AlphaStar al om e-sporters in een potje te verslaan. Sindsdien timmert de computersoftware aan zijn loopbaan als professioneel StarCraft-speler. De maker is er inmiddels van verzekerd dat de software 99,8 procent van alle menselijke spelers de baas kan zijn.

Daarmee speelt de kunstmatige intelligentie op hoog niveau om mee te doen aan professionele e-sporttoernooien, al is het nog de vraag of dat ook zal gebeuren. DeepMind heeft immers een heel ander doen voor ogen: kijken hoe een kunstmatige intelligentie zich in een game kan ontwikkelen. 

De lessen die DeepMind hier leert, zullen ooit van toepassing zijn op allerlei andere kunstmatige intelligenties. Hierdoor kan de StarCraft-spelende computer bijvoorbeeld helpen om slimmere zelfrijdende auto's te bouwen.

Deze 10 fouten en blunders maakten algoritmes

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Bron • Bright