Tech

Spotify lanceert Lite-app voor opkomende markten

09 juli 2019 08:53

Een Spotify-evenement in New York. Beeld © Getty Images

Spotify komt met een speciale ietwat uitgeklede versie van zijn app. Deze is vooral bedoeld om de groei voor het Zweedse muziekstreamingbedrijf aan te jagen in opkomende markten, waar netwerken doorgaans trager zijn en datalimieten beperkter.

Het is Spotify er alles aan gelegen om ook buiten de Verenigde Staten en Europa aan klanten te winnen. De nieuwe app Spotify Lite is in 36 landen in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika beschikbaar. De door advertenties ondersteunde service is gratis. Voor de advertentievrije variant moet gewoonlijk wel worden betaald.

De Spotify Lite-app neemt maar 10 MB op de telefoon van gebruikers in beslag. Spotify volgt hiermee het voorbeeld van Facebook, dat enkele jaren geleden ook een uitgeklede, lichte versie van zijn app lanceerde.

De muziekdienst rekent er op dat Spotify Lite een broodnodige impuls geeft in markten met veel potentie. De streamingdienst wil ook beleggers geruststellen over zijn groeivooruitzichten. De aandelen Spotify zijn ten opzichte van hun hoogste niveau een jaar geleden ruim een kwart minder waard.

Bron • ANP/Bright