Tech

Crowdfundingsite Kickstarter wil af van overdreven beloftes

Floris Poort • 13 juni 2019 21:09 @florispoort

Juichende PvdA-leden op de uitslagenavond van de partij. Beeld © ANP

Crowdfundingsite Kickstarter wil dat makers voortaan eerlijk zijn over hun product. Overdrijvingen als 'het beste product ter wereld' worden voortaan automatisch ontmoedigd.

Kickstarter is één van de populairste crowdfundingsites ter wereld. Een succesvol project kan van een idee een daadwerkelijk product maken, dus makers doen er alles aan om hun plan de hemel in te prijzen. Dat mag, maar wel met mate, stelt Kickstarter nu in zijn nieuwe richtlijnen.

Makers worden ontmoedigd om superlatieven te gebruiken, en hun product met overdreven termen als "'s werelds beste, snelste, mooiste" te omschrijven. Bij het aanmaken van nieuwe projecten krijgen makers nu een melding als zij populaire overdreven woorden gebruiken. Dat werkt in eerste instantie alleen in het Engels, maar het gros van de projecten op Kickstarter worden in het Engels aan de man gebracht.

Ook liever geen zogenaamde 'korting'

Kickstarter spreekt bewust van richtlijnen en niet van regels. Het is een eerste stap om makers een beter idee te geven wat Kickstarter van hen verwacht. Het is nog niet verplicht om de richtlijnen te volgen, maar wie dat doet maakt wel meer kans om bijvoorbeeld op de voorpagina van Kickstarter te komen.

Naast overdreven woorden ziet Kickstarter ook liever eerlijke verwachtingen, in plaats van claims die eigenlijk nog waargemaakt moeten worden: liever een idee dan een eindproduct. De site ziet ook liever geen uiteindelijke verkoopprijs, waar investeerders op Kickstarter dan zogenaamd korting op krijgen. Bovendien wil de site dat makers een realistisch minimaal streefbedrag noemen, en verantwoording over waar dat geld voor nodig is.

Bron • Bright