Tech

Facebook past nieuwsfeed aan: nu nog persoonlijker

Bright • 17 mei 2019 12:12 @Bright

Beeld ©

Facebook heeft zijn nieuwsoverzicht weer eens aangepast. Het sociale netwerk belooft dat de stroom berichten nu nog persoonlijker wordt.

Met de nieuwe aanpassingen van de nieuwsfeed wil Facebook gebruikers meer berichten voorschotelen van hun beste vrienden. Om te bepalen wie dat zijn kijkt het sociale netwerk onder meer of gebruikers samen op de foto staan, vaak op dezelfde berichten reageren en regelmatig op dezelfde locaties inchecken.

Daarnaast wil Facebook gebruikers meer links voorschotelen die ze vermoedelijk interessant vinden. Ook hierbij kijkt een Facebook-algoritme weer naar verscheidene zaken die moeten voorspellen of een bericht al dan niet ‘waardevol’ is voor een gebruiker.

Gedrag gebruikers verschilt

Dat voorspellen is niet eenvoudig, erkent Facebook. Verschillende gebruikers blijken zich namelijk verschillend te gedragen. Dat maakt het lastig om te bepalen welke links iemand waardevol vindt en welke andere gebruikers het meeste voor iemand betekenen.

“Er is niet één trend die voor iedereen geldt”, stelt een Facebook-woordvoerder tegenover Engadget. Om toch een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers ondervroeg Facebook de afgelopen maanden honderdduizenden mensen.

Clickbait

De nieuwe aanpassingen laten zien dat Facebook blijft worstelen met de nieuwsfeed. De afgelopen maanden kondigde Facebook al verscheidene maatregelen aan tegen clickbait en links naar websites van een bedenkelijk allooi.

Verreweg de grootste wijziging vond begin vorig jaar plaats. Berichten van normale gebruikers kregen een prominentere plaats, terwijl boodschappen afkomstig van bedrijven, organisaties en media juist minder aandacht kregen. 

Like Bright op Facebook voor meer tech-nieuws

Kijk ook: dit moet beter aan Instagram

Bron • Bright