Tech

'Floppende Galaxy Fold is een pr-nachtmerrie voor Samsung'

Harm Teunis • 23 april 2019 17:02 @harmteunis

Beeld © Getty

Het klonk zo goed: aan de haal gaan met de eer van grote innovator door als eerste fabrikant een opvouwbare smartphone op de markt te brengen. Maar testexemplaren gingen stuk en de verkoop van het toestel is voor onbepaalde tijd uitgesteld. "Het is echt een PR-nachtmerrie", zegt merkendeskundige Bas Kist van Chiever.

Techliefhebbers zullen nog even moeten wachten tot ze de eerste opvouwbare smartphone in handen kunnen krijgen. Samsung wilde deze week in de VS beginnen met de verkoop van de Galaxy Fold. Maar problemen met het 2000 euro kostende toestel hebben Samsung op andere gedachten gebracht.

Het toestel is voor onbepaalde tijd uitgesteld. "Het is echt een pr-nachtmerrie. Het is gek dat het kan gebeuren op het niveau van een techreus zoals Samsung. En dan ook nog met een toestel van deze prijs", zegt Kist.

Het is extra pijnlijk dat het gebeurt bij toestellen die bij recensenten zijn beland, gaat hij verder. "Je levert daarmee munitie op een presenteerblaadje voor inhoudelijke stukken die je merk afbreken. Het is ongelooflijk sukkelig dat dit zo gaat."

Uitstulping en laagje

De Fold ging bij verschillende journalisten al kort na het eerste gebruik kapot. Bij een journalist van The Verge gebeurde dat nadat er een uitstulping op de vouw ontstond.

Bij andere journalisten en recensenten ging het mis toen zij een beschermende laag van het scherm haalden of dat probeerden.

Het doet denken aan de problemen met de Galaxy Note 7: het toestel dat in brand kon vliegen. Samsung haalde het toestel van de markt en stopte de productie.

"Door de eerste te zijn met zo’n opvouwbaar toestel kon Samsung de nare nasmaak van de Note wegspoelen. Maar nu bereik je het tegendeel. Het zijn niet alleen de brekende schermen maar ook dat verleden komt weer boven. Ik was het vergeten maar dat komt nu hard terug", zegt Kist.

'Geen gigantisch probleem'

Dat de pr-afdeling van Samsung zijn handen hier vol aan heeft, wil nog niet zeggen dat het een het hele bedrijf nu met de handen in het haar zit, zegt Ben Stanton, onderzoeker bij analistenbureau Canalys.

"Ze kunnen er ongeveer één miljoen produceren in een jaar tijd. Van de oude vlaggeschipmoddelen Galaxy S9 en S9 plus zijn er 34 miljoen verscheept. Daar komt bij dat de smartphonetak ook maar een gedeelte van de omzet van het bedrijf uitmaakt."

Samsung wel of niet de grote innovator?

Maar het is wel pijnlijk, zegt Stanton. Want het Koreaanse bedrijf heeft jarenlang gewerkt aan dit toestel om zich nu als grote innovator neer te kunnen zetten. "En die geloofwaardigheid staat nu wel op het spel."

Het marketingteam zal overuren moeten draaien om die boodschap weer in de hoofden van de consumenten te krijgen, zegt de analist. "Het doel van de Fold is niet om geld te verdienen, maar om Samsung af te schilderen als topvernieuwer. Het wil laten zien hoe innovatief ze zijn en hoe ze de industrie in een nieuwe richting leiden."

Uitstel een goed idee

Samsung doet er goed aan de verkoop uit te stellen, zegt merkdeskundige Kist. "Als je doorgaat en het blijkt niet goed te zijn, zak je alleen maar verder in de modder."

Met een goed product en een goed verhaal kan Samsung dit ook weer te boven komen. "De communicatie wordt wel heel belangrijk. En natuurlijk dat het een goed werkende telefoon wordt. Als ze zometeen alsnog de eerste zijn met een opvouwbaar toestel, dan pak je het vertrouwen weer terug."

Dat de reviewmodellen van de telefoon kapot zijn gegaan, zal niet afstralen op de andere smartphones van Samsung, verwacht Kist.

"Consumenten kunnen dat goed scheiden. Voor je imago is het natuurlijk waardeloos. Maar voor de rest van de producten lijkt het me niet dat consumenten ineens zeggen: ik ga nu voor een toestel van Apple of Huawei."

Succes van opvouwbare telefoon

De problemen met de Fold zullen belangrijk zijn voor het succes van de opvouwbare telefoon in het algemeen. "Als het een pr-ramp wordt, betekent het niet einde van de opvouwbare telefoon", zegt analist Stanton. Het zal alleen wat langer duren tot consumenten het omarmen.

"Het is namelijk het product dat definieert hoe de hele productcategorie eruit komt te zien. Zoals een iPhone dat voor smartphones was", aldus Stanton.

Eerste indruk: opvouwbare Samsung Galaxy Fold

Bron • RTL Z / Harm Teunis