Tech

Kijken, kijken én kopen: Google test foto’s met advertenties in Image Search

Harm Teunis • 06 maart 2019 15:33 @harmteunis

Google toont advertenties in Google Image Search Beeld © RTL Z

Zoekmachine Google test een nieuw soort advertenties, waarmee adverteerders verwijzingen naar webshops kunnen plaatsen in afbeeldingen. Vanuit een foto van een ingerichte woonkamer, kun je bijvoorbeeld direct die ene stoel, kast of tafel bestellen.

Daarmee wil Google consumenten verleiden tot een aankoop als zij op zoek zijn naar bijvoorbeeld een nieuw interieur via Google Image Search, zegt de zoekgigant.

"We zien dat mensen inspiratie opdoen via Image Search en daarna best wat moeite moeten doen om het product daarna te vinden", zegt Rachid Finge, woordvoerder bij Google. "Je bent een paar clicks verder voor je die ene lamp kunt vinden die je in Google Image Search mooi vond."

Google begint de proef met een klein aantal Amerikaanse winkeliers. En slechts een klein aantal gebruikers van de plaatjeszoekmachine in de VS krijgt de advertenties voorgeschoteld.

"Ze zorgen hiermee dat je geïnspireerd wordt en koppelen er direct de verkoop aan. Daardoor kan Google beter geld gaan verdienen aan de zoekmachine voor afbeeldingen."

Geld verdienen aan afbeeldingen

Consumenten gebruiken Google Image Search nu niet direct om een webshop voor een bepaald product te vinden. De uitgebreidere advertenties kunnen daar verandering in brengen, zegt online marketeer Jorik Heins.

"Ze zorgen hiermee dat je geïnspireerd wordt en koppelen er direct de verkoop aan. Daardoor kan Google beter geld gaan verdienen aan de zoekmachine voor afbeeldingen", zegt Heins.

Hij verwacht niet dat internetgebruikers dergelijke advertenties irritant gaan vinden, juist door die koppeling van inspiratie en verkoop. "Want voor veel mensen is het zoeken op internet naar bijvoorbeeld interieurfoto’s ook al een vervanging van een woontijdschrift zoals VT Wonen."

Beeld © Google

Vooral fashion en woonbranche

De nieuwe vorm van adverteren is om die reden ook vooral interessant voor de fashion en de woonbranche, zegt Heins. En dat komt omdat consumenten vaak kleding of meubels in een bepaalde stijl zoeken.

"Met een afbeeldingen van een compleet ingerichte woonkamer of een outfit kunnen winkels hun producten in die stijl plaatsen. Maar dat kan nu dus nog alleen in die magazines, zonder dat je direct in een koopomgeving komt."

Voor bijvoorbeeld techproducten of kantoorartikelen is zoiets nou eenmaal minder nuttig. Heins: "Je gaat geen afbeeldingen van een tv zoeken om inspiratie op te doen."

Daarnaast kan het een effectieve tegenaanval zijn op shoppingplatforms als Amazon en het Nederlandse Bol.com. "Als mensen iets willen kopen, gaan ze nu soms ook niet naar Google maar direct naar de webwinkels om daar hun zoekopdracht in te voeren. Dit kan daar verandering in brengen."

Onzeker of het er komt

Of de advertentiemogelijkheid in gebruik wordt genomen, of überhaupt naar Nederland komt, is nog maar de vraag. Google gebruikt dit soort tests vaker om te kijken hoe mensen erop reageren. Op basis daarvan besluit de zoekgigant wat het ermee doet.

Bron • RTL Z