Tech

Netflix experimenteert: hoeveel wil jij betalen?

Harm Teunis • 04 maart 2019 17:20 @harmteunis

Beeld © Getty

Hoeveel heb jij over voor je Netflix-abonnement? Die vraag wil de streamingdienst beantwoorden met een test onder een beperkte groep gebruikers. In een proef in Italië zijn de prijzen van een aantal abonnementen verhoogd. 

De testgroep in Italië krijgt twee verschillende prijsvoorstellen voorgeschoteld, ontdekte de Italiaanse techwebsite Smartworld.it.

Netflix heeft drie verschillende abonnementen. Voor sommige gebruikers lijkt het alsof de twee duurste abonnementen in prijs verhoogd zijn. Het standaard abonnement, waarmee je op twee schermen tegelijk kunt kijken, kost voor sommige kijkers 13 euro in plaats van 11 euro. Het duurste abonnement, waarbij je met vier schermen en in HD en Ultra HD kunt kijken, wordt met 4 euro verhoogd tot 18 euro. Het instap-abonnement blijft even duur.

Er is nog een testvariant. Daarbij wordt de prijsverhoging over alle abonnementen uitgesmeerd. Het instap-abonnement gaat dan met 1 euro omhoog en de standaard en duurste versie met 2 en 3 euro.

Het gaat puur om een test: wie doorklikt betaalt uiteindelijk hetzelfde als alle andere gebruikers. Aan het eind van het bestelproces krijgen de testgroepen de 'normale' prijs te zien.

Abonnees begrijpen

Netflix geeft toe dat het bezig is met een test waarbij sommige gebruikers verschillende abonnementsprijzen voorgeschoteld krijgen.

De test is bedoeld om 'beter te begrijpen hoe leden Netflix waarderen'. Het bedrijf wil daarbij niet bevestigen of dat in Italië gebeurt. Maar duidelijk is wel dat het gaat om een selecte groep. "Niet iedereen ziet deze test en het is mogelijk dat we deze specifieke prijzen nooit doorvoeren", zegt een woordvoerder.

'Mensen gaan afscheid nemen'

Het is ook onduidelijk of een mogelijke prijsverhoging geldt voor alle abonnees of alleen voor nieuwe klanten. Daarbij is het ook niet helder of het bedrijf ook bij Nederlandse klanten test of ze bereid zijn een hoger maandbedrag te betalen. 

Als Netflix besluit de prijzen na de proef te verhogen voor bestaande klanten, dan zijn er 'vrijwel zeker' mensen die afscheid nemen van de streamingdienst. Dat zegt Onno Oldeman van Simon-Kucher, specialist op gebied van verdienmodellen. 

"Zeker is dat mensen dan gaan klagen en zelfs weggaan. De vraag is hoeveel dat er zijn en of het opweegt tegen de winst die Netflix maakt met de prijsverhoging", aldus Oldeman. "Dat is precies wat ze onderzoeken."

Het is belangrijk om rekening te houden met psychologische prijsgrenzen, adviseert hij. "Getallen als tien en vijftien: dat zijn vaak getallen waar consumenten over vallen. Dan kunnen ze zomaar denken: nu wordt het te gortig."

Tegelijkertijd is het heel logisch dat de streamingdienst aan het experimenteren is geslagen. "Elk bedrijf wil achterhalen wat consumenten bereid zijn te betalen." 

Doelgroepen

Netflix en zijn concurrenten willen weten welke behoeftes de verschillende kijkersgroepen hebben en wat ze daarvoor willen betalen, zegt Oldeman. Dat moet op elkaar aansluiten. 

"Studenten en scholieren vinden misschien heel andere zaken belangrijk met betrekking tot de beeldkwaliteit of het aanbod, dan bijvoorbeeld tweeverdieners met een baan." 

Platformen zoals Netflix spelen vaker met hun abonnementsvormen, zegt Oldeman. "Ze beginnen vaak met een simpele abonnementsvorm met maar één of een paar varianten en bijbehorende prijsverschillen. Bedrijven eenmaal gevestigd zijn, gaan ze variëren met nieuwe diensten en prijzen." 

Meer betalen voor andere content

Netflix heeft nog een mogelijkheid om geld te verdienen. Het bedrijf kan ook tegen betaling het aanbod uitbreiden voor specifieke doelgroepen, zegt Oldeman.

"In de toekomst zouden ze bijvoorbeeld onderscheid kunnen maken tussen een kernassortiment wat je al krijgt en een uitgebreider aanbod, toegespitst op je interesses. En als je meer wilt, moet je daar dus extra voor betalen."

Bron • RTL Z