Tech

Kamer: regering moet Facebook dwingen tot openheid over politieke advertenties

Harm Teunis • 13 februari 2019 11:23 @harmteunis

Beeld © ANP

De Nederlandse regering moet afdwingen dat Facebook open is over wie de uiteindelijke afzender is van politieke advertenties op het sociale netwerk. Dat staat in een motie die is aangenomen door een meerderheid van de Tweede Kamer.

Een ruime meerderheid stemde in met de motie van PvdA-partijleider Lodewijk Asscher en GroenLinks-Kamerlid Kathalijne Buitenweg. Alleen de VVD en de PVV konden zich niet vinden in het voorstel.

De Kamer eist dat de regering uiterlijk drie weken voor de Provinciale Statenverkiezingen een garantie afdwingt bij Facebook dat het volledig transparant is over de afzender van politieke advertenties. De verkiezingen zijn al op 20 maart.

Platform voor nepadvertenties

Facebook biedt volgens de motie een platform voor politieke nepadvertenties. Openheid over wie de echte afzender is van berichten op Facebook, zou ervoor moeten zorgen dat nepnieuws en zulke advertenties makkelijker van echt nieuws te onderscheiden zijn. 

Facebook

Facebook is op de hoogte van de wens van de Tweede Kamer. In een reactie zegt het bedrijf dat het de afgelopen twee jaar veel heeft geïnvesteerd om verstoring van verkiezingen vanuit het platform te voorkomen. 

Facebook zegt niet wat het gaat doen om aan de mogelijke eis van de regering te voldoen. 

Extra regels

Met het oog op alle verkiezingen dit jaar, kondigde Facebook vorige maand nog extra regels aan voor politieke advertenties op het sociale platform. Die moeten ervoor zorgen dat verkiezingen via Facebook niet worden beïnvloed. 

Een van de regels is dat alleen erkende instellingen en adverteerders reclameplekken kunnen inkopen voor de Europese verkiezingen eind mei. Daarnaast moet er een database komen, waarin je kunt zien wie welke advertenties heeft geplaatst en hoeveel geld eraan uit is gegeven. 

Facebook zegt zelf ook te streven naar meer transparantie, omdat het netwerk flinke kritiek te verduren kreeg na de presidentsverkiezingen in de VS in 2016. Zo deed het bedrijf te weinig om beïnvloeding van die verkiezingen te voorkomen, ook in andere landen.

Bron • RTL Z