Van Drupal

Een CMS als technisch Lego

11 februari 2019 13:47

Beeld ©

Michel van Velde is naast directeur van het Utrechtse digitale marketingbureau One Shoe ook warm pleitbezorger van Drupal. Van Velde legt uit waarom steeds meer -met name- grote bedrijven en organisaties voor dit opensource-contentmanagementsysteem kiezen.

Michel van Velde is grondlegger van de Nederlandse Drupal-community. Dit jaar is hij als eerste Nederlander toegetreden tot de Raad van Bestuur van het opensource platform. Van Velde is tevens medeoprichter van One Shoe dat websites bouwt met Drupal voor klanten als DHL en Kieskeurig.nl.

Waarom viel voor jou de keus op Drupal?

“Het belangrijkste was de architectuur en de visie van oprichter Dries Buytaert. Hij ontwikkelde een platform dat makkelijk koppelingen kan maken met bijvoorbeeld een CRM-systeem. Dat is ook het verschil met Wordpress waar het meer gaat om het maken van een platte contentpagina. Bij Drupal hebben we daar een leuke vergelijking voor: Wordpress is Playmobil, Drupal is technisch Lego.”

Hoe maak je als opdrachtgever de afweging welk CMS het meest geschikt is?

“Dat hangt van je werkwijze af. Als je alleen maar gebruikers hebt die content publiceren, dan kun je het prima met Wordpress af. Maar wil je koppelingen met externe systemen, een community met moderatie, rollen en rechten of een workflow dan werkt Drupal beter.”

Is opensourcesoftware wel voldoende veilig?

“Bij Drupal is altijd een grote focus op veiligheid geweest. Juist doordat het opensource is, kun je rond de architectuur extra beveiligingsmuren bouwen. Dit jaar is Drupal bovendien het eerste opensource platform dat overgaat op PHP7 middels een push naar alle websites.”

Wordt veiligheid steeds belangrijker?

“Ja, ook omdat data privacy hoog op de agenda is komen te staan bij zowel het publiek als de overheid. Criminaliteit, spionage; het is allemaal richting online verschoven. Wij werken voor Universiteiten die onderzoek doen. Het is niet de bedoeling dat die informatie in handen van andere landen valt.”

Bij wat voor type klant past Drupal?

“De wat grotere organisaties, MKB+ en enterprises. Wij hebben bijvoorbeeld de site van DHL gemaakt met een track and trace systeem. Binnen de Drupalcommunity worden dat de ‘ambitious projects’ genoemd. Op een gegeven moment is de keus gemaakt om van het MKB naar grotere corporates te gaan.”

Maken die allemaal gratis gebruik van het programmeerwerk van anderen?

“Er wordt heel veel aan de community teruggeven. Pfeizer heeft allemaal modules laten bouwen en die weer beschikbaar gesteld. Dan praat je over duizenden manuren.”

Als bedankje?

“Ja, zij zijn onderdeel van het ecosysteem. Dat zouden meer organisaties moeten doen. Omdat het platform daardoor krachtiger wordt.”

De developers die vrijwillig meebouwen aan Drupal, waarom doen ze dat eigenlijk?

“Het is een van de oudste opensourcecommunities. Als ik morgen naar Gent rij voor een Drupalcamp dan ik ontmoet daar mijn vrienden. Samen zorgen we ervoor dat Drupal beter wordt. Het is net een familie.”

Begrijpen klanten dat het werk waar ze voor betalen ook weer beschikbaar wordt gesteld?

“Dat moet je soms uitleggen. Maar het werkt twee kanten op. De klant maakt ook gebruik van de duizenden modules die al bestaan. Dat is de kern van opensource, je gebruikt en je voegt toe.”

Hoe verloopt de bouw van een Drupalwebsite?

“Het begint met UX-design, waarbij de wensen in kaart worden gebracht. Daar worden de modules bij gezocht die nodig zijn. Wat ontbreekt wordt gebouwd als maatwerk. Dan de configuratie en eventuele koppelingen met externe systemen.”

Drupal is het afgelopen jaar twaalf procent gegroeid maar relatief onbekend. Hoe komt dat?

“De Drupalcommunity is heel hecht maar is geen community die zich erg op de borst slaat. Als je onder de motorkap kijkt hoe alles is opgebouwd. De kwaliteit is echt hoogstaand. Dat zorgt voor stabiliteit van de website. Sites die sneller laden worden beter geïndexeerd. Gebruikers aan de achterkant kunnen sneller werken. Het is economischer. Veel van die voordelen blijven nu een beetje onder de radar.”

Wat wil jij daar aan doen?

“Ik ben marketeer dus ik heb gezegd: Drupal heeft marketing nodig. Vinden ze binnen de community natuurlijk een beetje vies woord. Maar onbekend maakt onbemind. Terwijl als meer mensen Drupal kennen en er gebruik van maken dan wordt het platform alleen maar beter. Marketing is goed voor de opensourcegedachte.”

 Wat hoop je uiteindelijk voor Drupal te bereiken?

“In mijn ogen zijn er twee concurrenten. Dat zijn Adobe en Sitecore. Ik hoop dat Drupal een stevige positionering krijgt als alternatief voor deze closedsource partijen. Het is open vs. close. Ik durf te zeggen dat Drupal als concurrent die strijd wel aan kan. Wij gaan voor de ambitious projects.”