Tech

Spotify verbiedt blokkeren van reclames

Maarten Reijnders • 08 februari 2019 10:47 @rohy

Daniel Ek, ceo en oprichter van Spotify. Beeld © AFP

Spotify verbiedt het gebruik van adblockers nu expliciet in zijn geüpdatete gebruikersvoorwaarden.

Het “omzeilen of blokkeren van reclame in Spotify of het maken en verspreiden van software om reclame te omzeilen” is niet langer toegestaan, waarschuwt Spotify in de aangepaste regels die op 1 maart van kracht worden. Gebruikers die de reclame toch proberen te blokkeren, kunnen onmiddellijk worden afgesloten, meldt The Verge.

Spotify heeft al de nodige maatregelen genomen tegen niet-betalende gebruikers die reclamevrij luisteren. Vorig jaar maart kwam de muziekdienst in actie tegen gebruikers die via gehackte apps gratis gebruikmaken van zijn reclamevrije Premium-dienst. Volgens Spotify waren er in totaal 2 miljoen gebruikers die de reclame zo omzeilden.

Behalve de stok zet Spotify ook af en toe ook een wortel in. In Australië deed de muziekdienst vorig jaar een test waarbij gebruikers ‘oninteressante reclames’ onbeperkt konden overslaan. Volgens de muziekdienst zou het mes bij deze test aan twee kanten snijden: luisteraars hoeven niet naar stomme reclame te luisteren, terwijl adverteerders een geïnteresseerd publiek overhouden.

207 miljoen gebruikers

Eerder deze week maakte Spotify bekend dat het voor het eerst in zijn bestaan een kwartaal heeft afgesloten met een operationele winst. Het bedrijf heeft inmiddels 96 miljoen betalende gebruikers. In totaal maken er maandelijks 207 miljoen mensen gebruik van Spotify.

De muziekdienst, die deze week de overnames van podcastbedrijven Gimlet en Anchor bekendmaakte, wil dit jaar 400 tot 500 miljoen dollar uittrekken voor acquisities.

Kijk ook: wat is de beste muziekdienst?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Bron • Bright