Tech

Getest: nooit meer kleding retour dankzij dit meetpak?

Bram van Dijk • 08 januari 2019 22:28 @ikbenbrampuntnl

Beeld ©

Het synthetische bolletjespak ZOZO Suit moet ervoor zorgen dat je nooit meer iets retour stuurt als je online kleding shopt. Bram testte voor Bright of het pak goed werkt.

Van de tien pakketjes aan kleren en schoenen die we bestellen, gaan er vier retour. Nederland is zelfs 'Europees kampioen terugsturen'. Dit zorgt voor veel onnodige ritjes naar het distributiecentrum, een verspilling van karton en gigantische kosten voor webshops. Het Japanse ZOZO wil hier een eind aan maken: het wil iedereen door een 3D-scanner halen.

Je krijgt van ZOZO een strak bolletjespak gratis thuisgestuurd. Daarop staan 350 bolletjes met allemaal een unieke puntjespatroon. Via de ZOZO-app maakt je telefoon 12 foto's terwijl je een rondje draait, om daarna een overzicht te geven van je maten op 18 verschillende rondingen van je lichaam, van nek tot linkerenkel. 

Maar zorgt de ZOZO Suit er echt voor dat de kleren die je bestelt perfect passen? Bekijk de videoreview.

Frustrerend proces

De belofte is dat het heel makkelijk werkt met de app. Maar ik ben minstens anderhalf uur bezig geweest om uiteindelijk twee scans van mezelf te maken. Dan was het licht weer niet goed genoeg, dan stond ik weer te dichtbij, dan waren de punten weer niet zichtbaar. Ik ben zeker niet de enige: sommige ZOZO-gebruikers eindigen zelfs buiten om daar de meting af te ronden. Geloof mij, dat is lichtelijk ongemakkelijk.

Daarbij bleek ook nog dat de twee scans behoorlijk van elkaar verschilden. Zo was mijn buik ineens 2,1 centimeter dikker en mijn borst eveneens met 2,1 centimeter gegroeid. Mijn rechterkuit werd de tweede keer zelfs 2,7 centimeter groter geschat. Maar goed, in vergelijking met collega Merijn waren er wel duidelijke verschillen te zien, dus wellicht is deze 2 centimeter te verwaarlozen.

Webshop

Eenmaal gescand heb je een beperkte keuze in de webshop van ZOZO. Voor mannen zijn er twee type broeken in verschillende kleuren, 1 type overhemd en dan nog een stuk of 10 shirts en long-sleeves, voor vrouwen is er iets meer keus. Je metingen zijn niet te gebruiken in andere webshops dan de ZOZO-webshop.

Zelf houd ik wel van weinig keus, dan hoef je er ook niet zo lang over na te denken. Bovendien is het een verademing dat je bij het bestellen niet een maat hoeft op te geven. Als je wilt kan je wel nog wat aanpassingen doen, zoals de lengte van de mouw of van de schouder aanpassen.

Toch nog retour

Binnen een paar dagen kreeg ik het pakketje uit Duitsland op de deurmat. En ik moet zeggen: de broek zit als gegoten. Ik heb de 'slim tapered'-broek besteld à 59 euro, terwijl ik normaal gesproken de strakke broeken laat liggen. Maar deze zit heerlijk en ziet er ook nog mooi uit.

Over het standaard witte shirt à 22 euro ben ik helaas niet tevreden. Als ik mijn armen omhoog doe, wordt mijn buik ontbloot. Als dit shirt nog iets krimpt in de was, loop ik in een naveltruitje. De schouder en mouw zijn wel prima, maar goed, te klein is te klein. Terugsturen mag en ik krijg mijn geld terug, maar het was juist de bedoeling dat ik niets meer terug hoefde te sturen.

Niet te negatief

Nu wil ik niet te negatief zijn over het pak: de technologie is fascinerend en als het meetproces gemakkelijker wordt, is het echt een mooie manier om de maten van je lichaam virtueel te krijgen. Ook is het fascinerend en confronterend om de vormen van je lichaam in 3D op je smartphone te zien.

De startup is alleen duidelijk nog niet uitgekristalliseerd: het aanbod valt tegen en het shirt was gewoon te klein. Maar over een jaar kom ik nog eens terug, dan meet ik mezelf opnieuw en plaats ik opnieuw een bestelling. Hopelijk is het aanbod flink gegroeid, maar ik zelf niet.

Bron • Bright