Tech

Chinezen halen Apple weer in op wearablemarkt

Harm Teunis • 04 december 2018 13:24 @harmteunis

Beeld © Getty Images

Apple moet op de markt voor wearables opnieuw een Chinese fabrikant voor laten gaan. Xiaomi heeft de Amerikaanse techreus het afgelopen kwartaal weer ingehaald als marktleider voor wearables zoals smartwatches en fitnesstrackers.

De groei van het Chinese Xiaomi is indrukwekkend. Want de verkoop van het aantal wearables groeide met 90 procent tot 6,9 miljoen stuks in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Daarmee heeft het een vijfde van de markt in handen.

32 miljoen wearables

De verkoop steeg bij Apple ook met maar liefst 54 procent, maar toch wordt de iPhone-fabrikant ingehaald, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Apple heeft nu een marktaandeel van 13,1 procent.

In totaal werden er het afgelopen kwartaal 32 miljoen wearables verscheept, een vijfde meer dan vorig jaar. De groei komt vooral uit Azië. Meer dan de helft van het aantal verscheepte wearables gaat daarheen. In de VS neem de vraag naar de draagbare gadgets juist iets af. 

Beeld © RTL Z

Mi Band 3

Xiaomi profiteert vooral van de populariteit van de Mi Band 3, een van de activiteitentrackers van het merk. Die is met een prijs van 30 euro relatief goedkoop en erg succesvol.

Volgens IDC groeit Xiaomi vooral buiten China. Voorheen was de thuismarkt goed voor 80 procent van de verkochte producten, maar duidelijk is dat Europa, het Midden-Oosten en Afrika belangrijker worden voor het bedrijf. De omzet van de wearables komt nu nog voor 61 procent uit China.

De marktleiders in deze jonge markt wisselen elkaar vrij regelmatig af. Tot het afgelopen kwartaal was het een tijdje Apple die de grootste was. Daarvoor was het een beetje stuivertje wisselen tussen Xiaomi, Fitbit en Apple. 

Beeld © RTL Z

Stuivertje wisselen

Hoewel Fitbit er een aantal jaar geleden voor zorgde dat fitnesstrackers echt doorbraken en ook lang marktleider was, zag het Apple en Xiaomi al snel dichterbij komen en soms in een kwartaal de koppositie overnemen. Vooral het afgelopen jaar zijn die twee Fitbit hard voorbij gegaan.

Om aansluiting te vinden bij die concurrentie, kwam Fitbit dit jaar met een nieuwe smartwatch en fitnesstracker op de markt. De nieuwe producten zorgen ervoor dat het bedrijf de afgelopen kwartalen wat meer wist te verkopen. Maar ten opzichte van vorig jaar is het nog altijd een daling van 3 procent.

Apple Watch

Dat Xiaomi nu de grootste is in verscheepte aantallen, zegt niet heel veel over welk bedrijf nou het meeste verdient op die markt van wearables. 

Apple moet het qua wearables bijvoorbeeld alleen hebben van de verkoop van de Apple Watch, waarvan dit jaar de vierde versie in de winkel kwam te liggen. Die smart watches zijn duur in vergelijking tot veel fitnesstrackers. 

Marktonderzoeker CSS Insight rekent erop dat er komend jaar 25 miljard dollar in de wearablemarkt omgaat.   

Smartphones

Op de smartphonemarkt werd Apple dit jaar voor het eerst ingehaald door een andere Chinese techreus: Huawei. Dat bedrijf stootte Apple van de tweede plek als het gaat om wereldwijd geleverde smartphones.

Bron • RTL Z