Tech

Ondernemers kunnen nu betaalverzoekjes sturen met Tikkie-app

Harm Teunis • 22 november 2018 17:01 @harmteunis

Tikkie-directeur Freek de Steenwinkel laat de nieuwe functies van de app zien Beeld © ANP

Even snel een Tikkie sturen vanaf een smartphone is nu niet alleen nog maar voorbehouden aan consumenten. Ook ondernemers kunnen vanaf vandaag betaalapp Tikkie gebruiken om rekeningen te innen.

Ondernemers konden al wel Tikkies sturen, maar daar moesten zij een speciale website voor gebruiken. Vanaf nu kan een schilder aan het einde van zijn klus een Tikkie sturen vanuit de app op zijn telefoon, waarna de klant het bedrag betaalt. 

ABN Amro lanceert vandaag een speciale omgeving krijgen binnen de bestaande Tikkie-app. Zij kunnen schakelen tussen hun privé- of zakelijke profiel, zodat het geld op de zakelijke- of privérekening binnenkomt. 

Daarnaast kunnen ondernemers werknemers ook een eigen profiel geven. Werknemers kunnen dus ook Tikkie-betaalverzoekjes sturen vanuit de zakelijke omgeving op hun smartphone, zonder dat zij alle betaalverzoeken van het bedrijf zien.

Meer Tikkies, hogere bedragen

Het zakelijke Tikkie kent minder beperkingen dan de consumentenkant. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld Tikkies sturen naar grotere groepen mensen, maar ook hogere bedragen incasseren.

Waar Tikkie voor consumenten gratis te gebruiken is, verdient ABN Amro wel geld aan ondernemers. Ondernemers die de dienst gebruiken, betalen 25 cent per transactie. Dat bedrag wordt lager naarmate er meer transacties zijn.

Bedrijven moeten wél klant worden bij ABN om Tikkie te gebruiken als ondernemer, maar hoeven geen rekening af te sluiten bij de bank.

Concurrerende diensten

Andere banken, zoals ING en Rabobank, bieden ook soortgelijke diensten aan, waarbij zakelijke betaalverzoeken kunnen worden verstuurd vanuit de bankier-app. 

ING rekent voor hun betaalverzoeken dit jaar nog 10 cent per transactie. In de loop van het komende jaar wordt dat 25 cent per ontvangen betaling. Bij Rabobank kost een bijschrijving 15 cent.

Er zijn ook andere mobiele betalingsoplossingen zoals iZettle en Sumup. Kastjes waarmee klanten met hun pinpas kunnen betalen, zonder dat daar een normaal pinapparaat voor nodig is. Dan moeten ondernemers nog wel voor die kastjes betalen. Daarna rekenen de bedrijven tot zo'n 2,75 procent per betaald bedrag voor hun diensten.

2000 bedrijven

Tikkie werd in de zomer van 2016 door ABN Amro gelanceerd en wordt door meer dan 4 miljoen mensen gebruikt. Het zakelijke Tikkie, via de webportal, wordt door ongeveer 2000 bedrijven gebruikt. 

Een gemiddelde Tikkie bedraagt zo'n 30 euro. En de meeste Tikkies worden, niet geheel verrassend, op vrijdag verstuurd. Volgens cijfers van de bank betaalt 87 procent van de mensen binnen 24 uur nadat ze een Tikkie ontvangen.Bij betaalverzoekjes vanuit ondernemers, ligt dat rond de 80 procent. "Consumenten willen hun factuur wel betalen als het makkelijker wordt gemaakt." 

Meer inzet op zakelijke markt

Het is duidelijk dat ABN Amro een manier zoekt om het succes van Tikkie voor consumenten over te brengen naar de zakelijke markt. Want de bank maakte ook bekend dat webshops Tikkie-betaalverzoekjes aan gaan bieden. 

Daarnaast verzon het een manier om niet alleen maar om betaalverzoekjes te doen, maar het winkelen zelf te versnellen. Met een speciale knop op een webshop kun je een bestelling op een webshop betalen met Tikkie, en laten versturen zonder dat je iedere keer je adresgegevens hoeft in te vullen of op zoek moet naar je wachtwoord.

Als je vervolgens betaalt via Tikkie, stuurt ABN Amro zowel de bevestiging van de betaling als je adresgegevens op naar de webshop waar jij je aankoop doet.

Daarmee hoopt de bank in te spelen op een veel voorkomend fenomeen: mensen die afhaken in de laatste van het koopproces, bijvoorbeeld omdat invulformulieren veel tijd opslokken.

Bron • RTL Z