Tech

Facebook verwijdert 1,5 miljard nepaccounts in een half jaar

Harm Teunis • 15 november 2018 23:12 @harmteunis

Beeld © Getty Images

Midden in een periode waarin Facebook opnieuw flinke kritiek te verduren krijgt, geeft het bedrijf een update in wat het doet om de verspreiding van nepnieuws, terreur en haatzaaien te bestrijden. De afgelopen zes maanden werden 1,5 miljard nepaccounts verwijderd en 5,4 miljoen haatberichten.

Dat maakte het sociale platform vandaag bekend in een rapport waarin het beschrijft hoe het zijn beleid handhaaft. Het is tweede keer dit jaar dat Facebook openheid geeft over deze aantallen. Dat deed het eerder ook al in mei.

Naaktbeelden

Het bedrijf houdt een aantal statistieken bij, van onderschepte berichten waarin geweld wordt verheerlijkt tot hoeveel nepaccounts er zijn verwijderd. Zo greep Facebook tussen maart en eind oktober in bij 65,6 miljoen Facebook-posts die naaktbeelden bevatten, en bij 9 miljoen posts met seksuele uitbuiting of beelden van naakte kinderen.

Daarnaast kwam Facebook in actie bij 2 miljoen berichten waarin gepest werd, verwijderde het 2,1 miljard spam-berichten, en 12 miljoen posts met terroristische inhoud.

Weer onder vuur

De timing is niet verkeerd, want Facebook ligt weer onder vuur. Dit keer omdat het volgens berichten in de New York Times een conservatief pr-bureau inhuurde om criticasters zwart te maken en kritiek op het sociale netwerk onschadelijk te maken. 

In het bericht van The New York Times wordt beschreven hoe mensen in de top van het bedrijf de angel uit slecht nieuws probeerden te halen. Maar er staat ook in hoe het pr-bureau zou hebben geprobeerd journalisten aan te sporen de handelswijze te onderzoeken van concurrenten Google en Apple, om zo de aandacht af te leiden van de problemen bij Facebook.

Dat zou zijn gebeurd toen het bedrijf twee jaar geleden na de verkiezingen negatief in het nieuws kwam, door de verspreiding van nepnieuws en vermoedens van Russische inmenging via Facebook. 

Uitdagingen

Na het bekendmaken van de statistieken plaatste ceo Mark Zuckberg een blogpost waarin hij uitgebreid beschrijft wat volgens hem de belangrijkste uitdagingen zijn voor Facebook en hoe het bedrijf die te lijf wil gaan.

Zo noemt hij onder meer provocatieve en sensationele berichten de grootste uitdaging voor sociale netwerken, waaronder dus ook Facebook. Het kan er volgens hem toe leiden dat de kwaliteit van de diensten van Facebook eronder lijden.

Daarbij wil hij dat zijn bedrijf zich vooral richt op clickbait en nepnieuws. Facebook-gebruikers zouden klagen dat juist die twee dingen het sociale netwerk minder plezierig maken.

Kunstmatige intelligentie

Om de negatieve invloed daarvan te beperken, gaat kunstmatige intelligentie een steeds belangrijker rol spelen, zegt Zuckerberg in een uitleg over de strijd tegen misinformatie. Niet om de mensen te vervangen die content nu moeten beoordelen, maar om hun werk makkelijker te maken. Zo moet de kunstmatige intelligentie op grote schaal berichten controleren of zij meer eenvoudige schending van de gebruiksvoorwaarden bevatten. 

Ingewikkelder zaken worden nog altijd voorgelegd aan de content moderators die daar het laatste oordeel over vellen. Dat is, zegt Zuckerberg, omdat zelfs de duurste systemen dat niet in hun eentje kunnen. 

De Facebook-oprichter kondigde ook een onafhankelijk beroepsorgaan aan, voor gebruikers die het niet eens zijn met een beslissing van de beoordelaars, wanneer die vinden dat een bericht offline gehaald moet worden.

Bron • RTL Z