Tech

Netflix overtreft eigen verwachtingen: 7 miljoen nieuwe klanten

Harm Teunis • 17 oktober 2018 10:44 @harmteunis

Beeld © Getty Images

Streamingdienst Netflix heeft een uitstekend derde kwartaal achter de rug en overtreft de eigen verwachtingen. De omzet en winst stegen harder dan verwacht. Maar belangrijker: het aantal nieuwe klanten steeg met ruim 6 miljoen betalende klanten tot meer dan 130 miljoen.

Met de aanwas van ruim 6 miljoen nieuwe betalende abonnees boekte het bedrijf ruim een derde meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit de kwartaalcijfers van de streamingdienst.

De omzet kwam uit op zo’n 4 miljard dollar, de nettowinst steeg tot 403 miljoen dollar.

VS minder belangrijk

Het gros van de nieuwe abonnees komt wederom niet uit thuismarkt Amerika, maar uit de rest van de wereld. Er kwamen 1,1 miljoen nieuwe Amerikaanse abonnees bij, tegenover 5,9 abonnees uit andere gebieden.

Volgens Netflix komt de stijging vooral door het inzetten op eigen series, documentaires en films. Dit jaar investeert het bedrijf ruim 8 miljard dollar in eigen content.

Het afgelopen kwartaal kwamen onder meer een nieuw seizoen van hitserie Orange is the New Black online, maar ook andere serieus als Marvel's Luke Cage en Disenchantment van de makers van de Simpsons.

Beleggers zijn blij

De cijfers waren een geruststelling voor beleggers. Nabeurs steeg het aandeel Netflix met ruim 10 procent. Zij waren wat bezorgd geraakt toen het bedrijf in het vorige kwartaal de verwachtingen niet kon waarmaken.

Voor dit kwartaal rekende de streamingdienst op een wereldwijde groei van 5 miljoen nieuwe klanten. Analisten rekenden op 5,2 miljoen nieuwe abonnees, maar daar gaat het dus ruimschoots overheen.

Nog meer geruststellend nieuws voor beleggers is dat Netflix de verwachtingen voor het komende kwartaal naar boven heeft bijgesteld. Het mikt op 9,4 miljoen nieuwe klanten, waarvan 7,6 betalende abonnees.

Europees quotum

In het kwartaalbericht reageert Netflix ook op de strengere Europese regels die voorschrijven dat 30 procent van het aanbod van streamingdiensten uit Europese content moet bestaan. Netflix gaat ervan uit dat het aan deze nieuwe eisen kan voldoen.

Netflix is niet blij met een quotum en denkt dat het de klanttevredenheid niet ten goede komt. “Quota, onafhankelijk van hoe groot een markt is, kunnen een negatief effect hebben op de klanttevredenheid en creativiteit.”

Het zou volgens Netflix beter zijn als lokale producenten worden gestimuleerd, los van het distributiekanaal waar het uiteindelijk terecht komt.

Bron • RTL Z