Tech

Gevaarlijk: deze e-bike gaat er ineens zelf vandoor

Bram van Dijk • 10 oktober 2018 13:01 @ikbenbrampuntnl

Beeld ©

Tijdens de opnames van de review van de elektrische fiets Tsinova Ion sloeg de e-bike meermaals op hol in de studio van Bright.

Update 10 oktober 2018 11.50 uur: reactie importeur uitgebreid

Van alle reviews die ik in 7,5 half jaar heb gemaakt voor Bright, is dit de vreemdste. De Tsinova Ion is een lichtgewicht elektrische stadsfiets van Chinese makelij, te koop in Nederland voor 1999 euro. Bij de eerste woorden die ik uitsprak tijdens de opnames, reed de e-bike zonder enige aanleiding zelfstandig de tafel af. Bekijk de video.

Zoals in de video te zien is, bleef het niet bij deze ene keer. Zelfs toen ik de fiets aan- en uitzette ging het zelfstandig spinnen door. Ook de accu even eruit halen en terugstoppen, verhielp het euvel niet.

Toen ik eenmaal van de schrik was bekomen, herinnerde ik me dat het ook een keer gebeurd is tijdens het uittesten van de fiets, voor de opnames. Bij een stoplicht voelde ik dat de fiets weg wilde, terwijl ik zelf niet aan de trappers zat. Dit voorval was ik alweer vergeten, omdat ik dacht dat ik waarschijnlijk iets verkeerd gedaan had.

Trapondersteuning

Elektrische fietsen in Nederland hoeven niet een speciale RDW-keurig te doorstaan, zoals brommers of andere gemotoriseerde voertuigen (zoals stepjes en vouwscooters) wel moeten.

Dat komt omdat e-bikes werken door middel van trapondersteuning: de motor ondersteunt alleen als de fietser zelf aan het trappen is. Dat is misgegaan bij deze Tsinova-fiets.

Reactie importeur

Nederlandse importeur van de Chinese elektrische fiets is Mathijs Lemmers van E-Bike Solutions BVBA in Nuenen. Lemmers reageert geschokt op de op hol geslagen fiets uit zijn stal. "We hebben in heel Nederland al vierhonderd van deze fietsen verkocht, maar nog nooit is er één klacht op dit gebied binnengekomen." De Tsinova-fietsen zijn sinds begin dit jaar bij verschillende dealers in Nederland verkrijgbaar.

Lemmers heeft de fiets onderzocht en komt tot de volgende conclusie. "Deze fiets is al op verschillende plaatsen ingezet om te testen en te reviewen. En tijdens één van deze uitstapjes is er met de riemspanning geknoeid waardoor de trapsensor is beschadigd. Dit was bij onze korte test voor versturen naar jou niet aan het licht gekomen. Tijdens jouw testritten is de sensor waarschijnlijk verder beschadigd waardoor dit 'spookeffect' is opgetreden.  De trapsensor geeft dan random signalen af dat er kracht wordt gezet en hierdoor denkt de fiets dat er kracht op de pedalen gezet en dus uit zichzelf gaat rijden, freaky."

De importeur gaat binnen een week een nieuwsbrief richting dealers sturen met instructies over de riemspanning en controle van de trapsensor. "Ook worden er trainingen gegeven voor afstelling, diagnosen en onderhoud van het systeem."

Volgens Lemmers gaat het bij deze review om een 'uniek fenomeen'.

Ervaring

Voordat de fiets op hol sloeg, had ik een redelijk goede ervaring van de fiets. De trapondersteuning is erg geleidelijk en dat werkt prettig in de stad. Verder is de fiets licht, waardoor je hem makkelijk mee kan nemen naar binnen. De bandjes zijn klein, wat het lekker wendbaar maakt. Ook is het bereik goed: met de kleine draagbare accu haal je de beloofde 50 kilometer wel.

Wel voelde de fiets ietwat goedkoop aan en zat er een tik in het achtertandwiel, maar dat was makkelijk op te lossen in de werkplaats, aldus de importeur.

Met 1999 euro vond ik hem wel behoorlijk aan de prijs. Vooral voor een fiets die er vandoor gaat zonder dat je erop zit.

De specs

Alle specificaties staan op de site van Tsinova, maar dit zijn de belangrijkste:

Afmetingen: 1600x540x1000mm

Wielen: 20 inch

Gewicht inclusief accu: 14 kilo

Maximumsnelheid: trapondersteuning tot 25 km/h

Bereik: 50 km

Batterij: Lithium-ion polymeer, 5.8Ah, 250 W, 36 V