Tech

Machtsovername Zuckerberg maakt melkkoe van Instagram

Frederieke Hegger en Karin Husslage • 26 september 2018 14:34

Instagram-ster @JiffPom tijdens de Facebook Developers conferentie in San Jose. Beeld © Getty Images

Dat de oprichters van Instagram het bedrijf verlaten en niemand Zuckerberg nog een strobreed in de weg legt om te doen wat hij wil, kan er weleens voor zorgen dat het platform flink verandert. Instagram wordt helemaal in de bedrijfscultuur van Facebook getrokken dat inmiddels al te boek staat als 'de KPN van de sociale media'.

Gisteren maakten Kevin Systrom (34) en Mike Krieger (32) bekend dat zij na acht jaar vertrekken uit hun bedrijf. Sinds 2012 waren ze onderdeel van Facebook, dat hun bedrijf kocht voor 1 miljard dollar. Binnen Facebook mochten ze al die tijd grotendeels hun eigen koers varen, hoewel volgens insiders de toenemende bemoeienis van Zuckerberg de reden is van hun vertrek

Instagram is de absolute ster geworden binnen het portfolio van Facebook, stelt analist Martin Garner van CCS Insights. "Het platform heeft in juni de grens van 1 miljard gebruikers bereikt en blijft doorgroeien. Zowel in gebruikers als het geld dat ermee verdiend kan worden zit veel groeipotentie. Zuckerberg zal Instagram daarom veel meer naar het middelpunt van de aandacht schuiven richting de aandeelhouders."

Betere reputatie

Daar komt bij dat de reputatie van Instagram bij het publiek vrijwel ongeschaad is gebleven, waar het vertrouwen in Facebook in het afgelopen jaar keer op keer een klap kreeg.

De groei en het succes van Facebook zelf vlakken intussen af, vult socialmediaexpert Sonja Loth van Social Inc aan. "De focus verschuift duidelijk naar Instagram."

Verdere integratie Facebook en Instagram

Garner verwacht dat Instagram steviger in Facebook geïntegreerd gaat worden, wat je als gebruiker terug zou kunnen zien in meer links van Instagram naar Facebook en andersom. "Dat zou weleens tot botsingen kunnen leiden met mensen die in de unit werken, die tot nu toe gewend zijn om redelijk zelfstandig te opereren."

Hij verwijst naar de situatie bij WhatsApp, waar eerder dit jaar oprichter Jan Koum opstapte omdat die het naar verluidt niet eens was met de koers die Zuckerberg wilde doorvoeren.

Loth zag die onafhankelijke houding toen ze het bedrijf bezocht twee jaar geleden. "Instagram had toen nog een eigen pand, een eigen cultuur en een eigen team, zelfs hun eigen visitekaartjes. Toen werd er heel nadrukkelijk gekozen voor verschillende platforms. De Instagramcultuur moest behouden blijven."

Nieuwe manieren van geld verdienen

Garner verwacht dat Zuckerberg Instagram gaat gebruiken om op allerlei manieren meer omzet te behalen. "Op dit moment maken advertenties 99 procent uit van de inkomstenstroom van Facebook. Het bedrijf heeft een nieuwe bron van inkomsten nodig, aangezien er bij adverteren steeds meer tegen privacyissues wordt aangelopen."

Bij Instagram zijn verschillende nieuwe inkomstenbronnen te vinden, denkt hij. Allereerst heeft het platform grote potentie als shoppingplatform - merken kunnen op verschillende manieren hun producten promoten op Instagram en direct verkopen aan gebruikers.

Daarnaast ziet hij potentie in het nieuwe Instagram-videoplatform IGTV, gericht op langere video's en concurrent van YouTube. "Ze hebben net hun eerste eigen tv-serie aangekondigd, dat is een nieuwe tak."

'Grote veranderingen pas later te zien'

Gaat Facebook Instagram kapot maken, zoals sommige media verklaren? Loth denkt van niet. "Het wordt nu meer een saai groot socialmediabedrijf, de KPN van de socialmediawereld. Ik snap wel dat de creatieve oprichters bij zo'n verandering weggaan."

Het vertrek van de oprichters heeft tot gevolg dat de ziel eruit weggaat, verwacht Loth. "Maar daar ga je de komende 1 à 2 jaar nog niet veel van merken, want dat is de innovatiedoorlooptijd van die clubs. Als er iets gaat veranderen, dan komt het daarna."

Bron • RTL Z