Tech

Getest: de Mate X is een beest van een e-bike

Bram van Dijk • 11 september 2018 23:01 @ikbenbrampuntnl

Beeld ©

De opvouwbare e-bike Mate X leverde al ruim 6 miljoen dollar aan crowdfunding op. Bram testte deze elektrische fiets voor Bright als een van de eersten.

Update 23 oktober 2018: de prijsberekening in de video klopt niet. Je betaalt naast btw (21 procent) ook een importheffing (6 procent). Totaalprijs in rekenvoorbeeld wordt dus 1118 euro en niet 1000 euro.

De elektrische fiets Mate X is zo krachtig als hij eruit ziet. Hij heeft dikke banden, een krachtige motor en een vering waar je 'u' tegen zegt. Je krijgt spontaan zin om op zoek te gaan naar de diepste plassen in het bos. Bekijk de video.

De Deense e-bike Mate X is op dit moment miljoenen aan het binnenhalen op crowdfundplatform Indiegogo. Met nog een paar dagen te gaan heeft de vouwfiets al 6,5 miljoen dollar opgehaald. Dat komt neer op zo'n 6000 verkochte fietsen. Daarmee overtreft het de prestaties van de eerste Mate-fiets, die uitkwam eind 2016.

De fiets moet nog in massaproductie gaan en is in principe niet uit te proberen buiten Denemarken, maar ik had geluk: de mede-oprichter was toevallig in Amsterdam. Ik mocht er dus even op rijden.

Ervaring

Eerste conclusie: het centrum van Amsterdam is niet de beste plek om dit elektrische beest uit te laten. Ik reed op de fiets met de grotere 750 watt-motor (maximaal 32 km per uur en 80 km bereik, in plaats van 250 watt met maximaal 25 km per uur en 55 km bereik). Het voelde als een hengst die getemd moest worden. Bij de lichtste beweging schoot de e-bike uit het startblok en was ik alweer aan het eind van de gracht.

Daarbij nodigen de dikke banden uit om van het pad af te gaan, maar dat was eveneens niet mogelijk op deze testlocatie. Maar man, wat een kracht en wat een plezier. Vooral omdat bij dit prototype de begrenzer nog niet aangezet was. Deze kan je trouwens via het lcd-scherm zelf erop en eraf halen.  

Niet duur, wel zwaar

De Mate X is best goedkoop. Via IndieGogo kost het goedkoopste model 799 dollar. Daar komen nog wel 200 dollar verzendkosten, 21 procent btw en 6 procent importheffingen bovenop, dus dan zit je op 1281 dollar, oftewel zo'n 1118 euro. De extra hoge importheffingen die de EU heeft ingevoerd zijn niet van toepassing op de Mate X, omdat de fiets niet in China in elkaar wordt gezet.

1118 euro is erg weinig voor zo'n elektrische fiets. Voor een VanMoof betaal je bijvoorbeeld minstens 2000 euro.

Dat was ook wel te merken aan het prototype waar ik op reed. Zo werkten de inklaphendels niet mee en kwam de fiets af en toe rommelig over, maar Mate belooft dat dit niet meer zo is met het uiteindelijk model. Daarnaast is de fiets niet van carbon, maar van aluminium. Dat maakt 'm zwaar: 29 kilo.

'Vouwfiets'

Met dat gewicht is de Mate X moeilijk nog een vouwfiets te noemen. Het inklappen kost veel kracht en even de stationstrap oprennen om een trein te halen met de fiets onder je arm, zit er niet in. Het is opgeklapt best een onhandig ding. Maar goed, hij kan wel in de achterbak van de auto.

De Mate X lijkt na deze korte test een krachtpatser voor een zacht prijsje. Je voelt je de koning van de weg, het strand, het bos, of waar je ook maar elektrisch wilt gaan fietsen.

Subscribe je op het Bright YouTube-kanaal voor meer video's over elektrische fietsen.

Volg de updates over e-bikes.