Tech

Getest: sjezen op een elektrische mini-scooter

Bright • 06 september 2018 10:29 @Bright

Beeld © Bright

Bram van Bright testte de elektrische mini-scooter RiDD E-Cruiser, die je ook nog op kan vouwen. Hij nam hem mee naar Vlieland en had de lachers op zijn hand.

Onze Bright-collega was op Vlieland voor het muziekfestival Into The Great Wide Open. Er waren tientallen optredens, maar het grootste 'optreden' was misschien wel een jongen van 1 meter 88 op een scootertje van nog geen meter hoog. Bekijk de videoreview.

Rotterdamse distributeur

RiDD is een merk van de Rotterdamse distributeur Pirox, een bedrijf dat meerdere elektrische voertuigen en gadgets in China laat produceren en dan in Europa verkoopt.

Nu heb ik de afgelopen weken veel geinige elektrische voertuigen getest, van e-step tot e-vouwscooter en e-skateboard, maar de RiDD E-Cruiser is veruit het grappigst.

Op Into The Great Wide Open sjeesde ik tussen het publiek door, op weg naar het volgende optreden. Ik werd overal staande gehouden en iedereen wilde een ritje op mijn RiDD.

Handig apparaat

Het is ook een erg handig ding. Je neemt hem zo mee de boot op (of achterin de auto) zonder dat je daar extra voor hoeft te betalen. Het oplaadsnoer is keurig ingebouwd en de kleine accu is binnen 3,5 uur weer helemaal vol.

RiDD heeft er inmiddels al zo'n 1800 exemplaren van rondrijden in Nederland. Dat komt ook door de prijs: een E-Cruiser kost namelijk maar 500 euro. Dat is vier keer goedkoper dan de elektrische vouwscooter Stigo die ik vorige maand testte.

16 km bereik, 22 km per uur

Maar dat is geen eerlijke concurrentie, want je moet niet teveel van RiDD verwachten. Je voeten staan op kleine pedalen aan het voorwiel en dat zorgt vooral in het begin voor een wiebelend stuur.

Ook is het bereik niet 20 kilometer zoals in de flyer staat, maar eerder zo'n 16 kilometer. Ook heeft de motor niet heel veel kracht: op een heuveltje moet je bijsteppen met je voet.

En de beloofde 25 kilometer per uur maximumsnelheid wordt alleen bergafwaarts met de wind in de rug gehaald; 22 kilometer per uur komt meer in de richting. Ook gaat het zadeltje na een kilometer of vijf vervelen.

Illegaal

Daarbij is het illegaal om op de openbare weg te rijden met deze E-Cruiser. Hij heeft namelijk geen RDW-keuring gehad en daarom geen blauw kenteken. Wel is het Rotterdamse bedrijf bezig met de keuring voor dit en andere voertuigen. Maar die keuring komt op z'n vroegst volgend jaar.

Maar ja, wat kan je verwachten van zo’n ding? Hij lijkt mij ook helemaal niet bedoeld voor de openbare weg, maar eerder voor op beursvloeren, voor op en neer van de zeilboot naar de supermarkt en om de blits te maken op de camping. Je krijgt precies wat je ziet bij de RiDD E-Cruiser, het is wat mij betreft de 'campingcruiser van het jaar'.

Bekijk ook onze uitlegvideo over elektrisch steppen en skateboarden.

Bron • Bright.nl