Tech

Nederlandse startup Soverin belooft e-mailen zonder pottenkijkers

Daniël Verlaan • 10 mei 2018 06:19 @danielverlaan

Beeld © iStock

Het Amsterdamse Soverin is een betaald, maar privacyvriendelijk alternatief voor gratis e-maildiensten. Met de Europese privacywet in aantocht doet de startup goede zaken: "Privacy leeft enorm."

Met acht mensen werkt het team van Soverin aan een 'privacy by design' mailbox. Dat houdt in: geen advertenties, trackers of derde partijen die meelezen, zo staat duidelijk op hun website. Het is een sneer naar Google, Microsoft en Yahoo, de makers van drie populaire, gratis e-maildiensten.

"Het is tijd dat e-mail volwassen wordt", vertelt Diana Krieger, één van de oprichters van Soverin. "Dat je in plaats van zo'n oud Hotmail-adres gewoon je eigen domein gebruikt. Dat staat niet alleen professioneel, het is bij ons ook nog eens heel gemakkelijk."

oer-Hollands

Miniatuurvoorbeeld

Soverin is in eind 2015 opgericht door Ivo Fokke en Andre Meij: techneuten met een liefde voor privacy. Krieger (foto rechts) bedacht de strategie en sloot partnerships. Met succes: Bits of Freedom, één van de belangrijkste organisaties die opkomt voor de privacy, biedt Soverin-accounts voor donateurs aan.

Ruim 80 procent van de duizenden betaalde Soverin-klanten komt uit Nederland, vertelt Krieger. "We zijn een oer-Hollands bedrijf met een Europese focus. Onze servers staan in Duitsland en maken vooral gebruik van Nederlandse diensten, zoals MessageBird voor onze sms'jes en MoneyBird voor onze facturen."

Enorm simpel

Dat Nederlandse imago vindt Soverin belangrijk. In een tijd dat Amerikaanse bedrijven onder vuur liggen omdat ze slordig met de privacy van Europese burgers omgaan, is het land waar je als bedrijf geregistreerd staat zowel marketingtechnisch als juridisch erg belangrijk.

Want marketing, daar heeft Soverin goed over nagedacht. De twee andere oprichters, die niet meer fulltime bij de startup betrokken zijn, houden zich nu bezig met het hippe brillenmerk Ace & Tate en designstudio ByBorre. Hun visie voor Soverin was dan ook: maak een privacyvriendelijke en betaalbare e-maildienst die iedereen kan gebruiken, en blijf weg van de technische insteek die alle andere aanbieders hebben.

Miniatuurvoorbeeld

Het aanmeldproces van Soverin is dan ook enorm simpel gehouden. Je kiest een gebruikersnaam en domein, bijvoorbeeld jouwnaam@achternaam.nl, en betaalt vervolgens 39 euro voor je eigen mailbox. Je krijgt 25GB opslagruimte, een anoniem e-mailadres en een eigen online pagina die bij jouw domein hoort. Daar kun je bijvoorbeeld vertellen wie je bent en hoe mensen je kunnen bereiken.

Zzp'ers en mkb'ers

"Zo'n 70 procent van onze gebruikers kiest ervoor om een eigen domein te nemen", zegt Krieger. Indien je een @soverin.net-adres wilt, betaal je 29 euro per jaar. Aan gratis accounts doet Soverin niet. "Wij geloven niet in gratis. Met onze prijzen is Soverin voor heel veel mensen betaalbaar, ook als je zpp'er of mkb'er bent."

De zzp'ers en mkb'ers zijn voor Soverin de laatste jaren erg belangrijk geworden. Niet alleen omdat ondernemers vaak een professioneel e-mailadres zoeken om zaken mee te doen, maar omdat de Europese privacywet eraan komt. "We zien een flinke stijging van aanmeldingen. Je data staat in Europa en jij bent bij ons de eigenaar van die gegevens. Dat trekt ondernemers aan die bezig zijn met de privacy van hun klanten."

Miniatuurvoorbeeld

Ook werkt het team van Soverin aan functies waarmee ondernemers conform de nieuwe privacywet kunnen mailen. "We hebben binnenkort een dienst waarmee een gevoelige e-mail niet wordt afgeleverd als deze onversleuteld wordt binnengehaald. Ook werken we aan een manier om via een speciale link bijlagen te verzenden, die na één keer downloaden verdwijnt."

Niche

Ondanks zijn niche begeeft Soverin zich in een concurrerende markt. Je hebt grotere en bekendere privacyvriendelijke e-maildiensten als ProtonMail uit Zwitserland, FastMail uit Australië en Startmail uit Nederland.

"Iedereen die bijdraagt aan een veiliger internet helpt onze missie ook. ProtonMail richt zich bijvoorbeeld op de technisch onderlegde gebruiker, wij richten ons juist op het tegenovergestelde: de gewone internetgebruiker", zegt Krieger.

"Privacy leeft enorm, het is een maatschappelijke discussie. We vragen ons nu af: mogen bedrijven zomaar enorm veel data over ons verzamelen. Er worden boeken geschreven over privacy. En er zijn inmiddels veel privacygeörienteerde bedrijven die succes boeken."

Of Soverin daar ook bij hoort? "Ja, sinds een jaar schrijven we zwarte cijfers. We willen binnen drie jaar 300.000 betalende gebruikers hebben. Dat klinkt veel, maar er zijn nog miljarden mensen die een gratis e-mailaccount hebben. Het is tijd om te switchen."

Bron • RTL Z