Tech

Nepwebshops plaatsen reclame ongevraagd op Instagram-accounts

Claartje Vogel • 08 mei 2018 16:00 @claartjevogel

Een voorbeeld Beeld © RTL Z

Dat is schrikken: ineens zie je dat jouw Instagram-account berichten en reclames plaatst die verwijzen naar malafide webshops. Wat is hier aan de hand en wat doe je ertegen?

Een advertentie voor goedkope Ray-Ban zonnebrillen of een paar Nikes voor nog geen dertig euro. Dit soort reclames kunnen zomaar opduiken op je tijdlijn of profiel. Want na Facebook, Twitter en e-mail, hebben oplichters nu ook Instagram ontdekt om spam te verspreiden.

Eerst een tip: zie je dat een van jouw Instagram-vrienden plotseling reclames plaatst, negeer die dan. Waarschijnlijk verwijst het bericht naar een malafide webshop, waarschuwt voorlichter Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. Zij adviseert sowieso nooit direct iets te kopen via sociale media, omdat je de bron lastig kunt achterhalen op je tijdlijn.

Oplichting via Facebook of Instagram

Vaak gaat het om ingekochte advertenties of nepaccounts die leiden naar frauduleuze webwinkels, maar er zijn ook oplichters die gebruikersaccounts misbruiken om reclame naar hun nepwebshops te verspreiden.

Zie ook: Enorme toename in nepwebshops, zo voorkom je oplichting

In dat geval verschijnen op jouw account plotseling berichten of foto’s die je niet zelf geplaatst hebt. Hieronder twee voorbeelden van dit soort berichten. Het gaat om advertenties die forse kortingen beloven en linken naar verdachte websites.

Miniatuurvoorbeeld

Gehackt of malafide app

Als je account dit soort berichten verspreidt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Ten eerste kan je account gehackt zijn. De oplichters weten je gebruikersnaam en wachtwoord en kunnen zo via vanuit jouw naam hun reclames verspreiden.

Een andere veelvoorkomende oorzaak is dat jij toestemming hebt gegeven aan een malafide applicatie. Denk aan apps die zaken beloven als filters, nieuwe smileys of 'veel gratis volgers'. Dit soort links geven meestal niet wat ze beloven, maar dat weet je pas als je ze toegang hebt gegeven tot je account.

Volgens de Fraudehelpdesk zijn slachtoffers zich meestal niet bewust van het feit dat ze het spamprogramma zelf geïnstalleerd hebben. "Veel mensen negeren de voorwaarden en tikken meteen op 'akkoord'. Zo weten ze niet waar ze zo'n programma allemaal toestemming voor geven."

Stappenplan tegen spam

Verspreidt jouw account plotseling spam? Instagram heeft een stappenplan om dit tegen te gaan. Probeer ten eerste of je nog kunt inloggen. Als dat lukt, ga dan op je computer naar instagram.com, meld je aan en wijzig je wachtwoord. Klik vervolgens op ‘Bevoegde toepassingen’. Hier kun je zien welke apps toegang hebben tot je account. Schakel de toegang uit voor verdachte partijen.

Als je deze twee stappen hebt doorlopen, zou het afgelopen moeten zijn met de spamberichten. Om een volgende inbreuk te voorkomen, kun je je account extra beveiligen met tweestapsverificatie. 

Zie ook: Wachtwoorden en tweestapsverificatie: zo beveilig je jouw accounts

Waarschuwing tegen implusaankopen 

Toezichthouder ACM kreeg in 2017  meer dan driehonderd meldingen over verkoopfraude via sociale media. Vorig jaar begon het een campagne tegen fraude via sociale media. Zowel de Fraudehelpdesk als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) krijgen steeds vaker meldingen van oplichting via Facebook of Instagram.

Volgens de toezichthouder kopen Nederlanders steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. ACM waarschuwt voor impulsaankopen en raadt consumenten aan nooit te kopen zonder te controleren of het om een betrouwbare aanbieder gaat.

Ook het aantal valse webshops stijgt. Volgens de Politie werden in 2016 nog 35 webwinkels aangepakt en in 2017 waren dat er maar liefst 438. Vorige week heeft de Consumentenbond nog 850 foute webwinkels offline laten halen. De winkels zeiden dure merkkleding te verkopen met hoge kortingen, maar in werkelijkheid ging het om namaakspullen of werden bestellingen nooit geleverd.

Bron • RTL Z