Tech

Google gaat het wéér proberen: 'YouTube wordt sociaal netwerk'

Daniël Verlaan • 25 augustus 2016 12:31 @danielverlaan

Twee Israëlische vrouwen trekken miljoenen kijkers via YouTube Beeld © Getty

Na Orkut, Jaiku, Wave, Buzz en Google+ denkt Google dat het deze keer met YouTube écht gaat lukken: een sociaal netwerk bouwen. En misschien hebben ze wel gelijk.

Google heeft volgens Venturebeat plannen om de populairste YouTubers een eigen profiel te geven waar ze naast video's ook foto's, teksten, links en polls kunnen delen. De YouTube-gebruikers die hen volgen, zien dit verschijnen in hun eigen timeline. Daarmee wordt YouTube een soort van sociaal netwerk.

Van Orkut tot Buzz

Maar Google en sociale netwerken zijn niet bepaald de beste combinatie gebleken. Onder andere Orkut (2004, soort Facebook), Jaiku (2007, soort Twitter), Wave (2009, soort Office 365) en Buzz (2010, soort Twitter) zijn voorbeelden van sociale netwerken die allemaal een stille dood zijn gestorven.

De last man standing is Google+, dat volgens de internetgigant honderden miljoenen actieve gebruikers heeft. Dat zijn vooral de mensen die inloggen bij Gmail en daarmee ook automatisch Google+ gebruiken. Google ziet zijn sociale netwerk als een dienst die alle andere Google-diensten met elkaar verbindt: dat is volgens het bedrijf de kracht van Google+.

Google+ en YouTube

Google+ is ook geïntegreerd in YouTube: je kunt met een Google+ account op video's reageren. Maar populaire YouTubers verplaatsen het gesprek naar andere platformen, zoals Facebook, Twitter en Snapchat. Door het nieuwe sociale netwerk, dat naar verluidt Backstage heet, wil Google zijn YouTube-kijkers meer binnen zijn platform houden.

Backstage zou door Google onder andere worden ingezet om exclusieve video's te delen, waardoor alleen volgers van een YouTuber de video in hun timeline zien verschijnen. YouTube-kijkers kunnen dan weer op die video's reageren, met onder andere berichtjes, foto's en andere video's. Google wil verder niet reageren op het gerucht.

Einde van het jaar

De internetgigant zou de functie aan het einde van het jaar toegankelijk maken voor gebruikers, die dan een select groepje populaire YouTubers kunnen volgen. "Backstage heeft de potentie om YouTube's klassieke kijkervaring in iets actiefs te veranderen", aldus Venturebeat.

En daarmee zou het gelijk kunnen hebben: YouTube is met meer dan een miljard gebruikers al een bijzonder populaire site, en enkele sociale functies toevoegen heeft veel meer slagingskans dan een geheel nieuw sociaal netwerk opzetten.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan