Tech

Media-industrie bezorgd over nieuwe cookiewet: 'Gaat ons hard raken'

Daniël Verlaan • 15 februari 2018 14:07 @danielverlaan

Beeld © iStock

De nieuwe Europese cookiewet, officieel de ePrivacy Verordening, gaat media hard raken. Dat stelt de Nederlandse branchevereniging voor data en marketing DDMA. De inkomsten van online uitgevers zouden door de nieuwe wet met een derde kunnen dalen.

Die conclusie trekt de DDMA na onderzoek (pdf) naar de invoering van nieuwe wet, uitgevoerd in opdracht van de Duitse overheid. De DDMA denkt dat de verwachte Duitse situatie ook voor Nederland gaat gelden, en wil daarom een Nederlands onderzoek naar de economische impact. 

Cookiemuren

Eén van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe cookiewet is het afschaffen van cookiemuren. Op dit moment krijg je zo'n cookiemuur te zien en krijg je pas nadat je akkoord gaat met het plaatsen van cookies toegang tot een site. Doe je dat niet, dan word je geweigerd. 

Met de nieuwe Europese wet mag dat niet meer en moeten sites mensen ook toegang geven tot een site als de cookies worden geweigerd.

Deze cookies worden veel gebruikt door online marketeers om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Een voorbeeld: je bezoekt een webshop voor babyspullen, en krijgt later advertenties voor babyproducten te zien. De ePrivacy Verordening gaat naar verwachting later dit jaar of mogelijk volgend jaar in.

35 procent

De nieuwe cookieregels gaan mediabedrijven, uitgeverijen en andere bedrijven die geld verdienen met online advertenties hard raken, zo stelt de DDMA. Volgens de branchevereniging moeten deze sites bezoekers gaan overtuigen om de cookies te accepteren.  Dat zou lastig zijn, omdat mensen online liever niet gevolgd worden, zo blijkt uit de opkomst van ad- en trackerblockers.

Doordat er dan veel minder gepersonaliseerde advertenties worden getoond, zouden uitgevers zo'n 35 procent aan advertentie-inkomsten mislopen, zo blijkt uit het Duitse onderzoek. "De verwachting is dat de impact ook op het Nederlandse medialandschap groot zal zijn", aldus DDMA-directeur Diana Janssen.

Gratis

De media die grotendeels afhankelijk zijn van deze inkomsten lopen volgens DDMA het grootste risico. Het gaat dan vooral om mediabedrijven, kranten en uitgeverijen, die hun verhalen en video's gratis aanbieden en de omzet uit onder andere online advertenties halen.

Het is volgens Janssen belangrijk dat er onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen voor de Nederlandse situatie: "Zeker waar het de toekomst van onze kwaliteitsjournalistiek betreft." Naast RTL zijn ook uitgever Sanoma en bedrijven als ING en PostNL lid van de DDMA.

Grote Amerikaanse partijen als Facebook en Google zullen nauwelijks last hebben van de wet, zo denkt de DDMA .Doordat mensen op hun platformen registeren mogen ze over hun gebruikers gegevens verzamelen en hen persoonlijke advertenties voorschotelen.

Privacy

Door de ePrivacy Verordening gaan er in heel Europa dezelfde wetten voor online privacy gelden. Privacyorganisaties zijn juist erg blij met de wet: door Europese internetgebruikers de keuze te geven of ze cookies accepteren wordt hun privacy beter beschermd. 

Dit staat er nog meer in de ePrivacy Verordening:

  • Apparaten en software moeten standaard op de 'privacyvriendelijke instellingen' worden ingesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor browsers, maar ook voor smartphones en apps.
  • Websites mogen het gebruik van een adblocker detecteren en 'passende maatregelen' nemen en bijvoorbeeld vragen of de gebruiker zijn adblocker wil uitzetten.
  • Mensen mogen in de 'echte wereld' ook worden gevolgd, bijvoorbeeld met wifi-tracking, maar daar moeten ze nadrukkelijk voor worden gewaarschuwd, bijvoorbeeld met duidelijke borden.

Bron • RTL Z