Tech

Dutch Windwheel moet London Eye van Rotterdam worden

Vincent Wever • 20 mei 2016 15:10 @vincent313

Beeld ©

Als het aan de initiatiefnemers ligt, heeft Rotterdam er in 2025 een landmark van formaat bij. De Dutch Windwheel wordt een hotel, toeristische attractie en energieopwekker in een. Klein detail: de techniek is nog niet helemaal uitonwikkeld.

Als de Dutch Windwheel werkelijkheid wordt, zal het moeilijk worden om hem niet te zien. Het gevaarte wordt een dubbele cirkel van 170 meter hoog; slechts vijftien meter lager dan de Euromast. Het idee is in de kroeg geboren door Johan Mellegers, commercieel directeur van Kinderdijk en de Zuid-Afrikaanse architect Duzan Doepel.

In de binnenste ring is vastgoed bedacht, zoals bijvoorbeeld een hotel of appartementen. De buitenste ring wordt een soort reuzenrad met cabines voor dertig personen. Bijzonder: de cabines zullen hun ritje deels onder water maken. Op de top, 170 meter boven de Maas, zal het uitzicht spectaculair zijn. Daar is ook toegang naar de binnenste ring. 

Het gat van de binnenste ring, met een diameter van 108 meter, zal worden opgevuld met draden die energie moeten opwekken. De EWICON-draden (EWICON staat voor Electrostatische WIndenergie CONvertor), ontwikkeld door de TU Delft, wekken energie op uit wind, zonder bewegende delen. Het zou de eerste windmolen ter wereld zijn die op deze schaal werkt.

En daar zit hem ook direct een punt: de EWICON-draden zijn nog nooit op grote schaal toegepast. "Maar als je een gebouw ontwerpt op basis van bestaande technieken, krijg je over acht of negen jaar een gebouw van nu. En dat willen we niet", zegt Lennart Graaff, die het project leidt.

Volgens Graaff zijn de statische draden niet de enige innovatie. De Dutch Windwheel moet volgepropt worden met nieuwe technieken op het gebied van bouw en duurzaamheid. Afvalwater wordt gerecycled en er komt een smart grid voor de energieverdeling. Graaff: "Smart walls zorgen er bijvoorbeeld voor dat als je naar Kinderdijk kijkt, je automatisch informatie krijgt over Kinderdijk, in je eigen taal."

Thumbnail

Een aantal grote bedrijven, zoals Dura Vermeer, BAM, TNO en Mammoet zien heil in het project en hebben hun handtekening gezet onder een innovatieprogramma. Eigenlijk was het de bedoeling dat de Dutch Windwheel het huzarenstukje zou worden voor de World Expo in Rotterdam in 2025. Het kabinet besloot onlangs een streep door de race voor de Rotterdamse kandidatuur voor de wereldtentoonstelling te zetten. Toch is dat geen probleem, volgens de initiatiefnemers.

Op de wereldtentoonstelling van 2020 in Dubai is het wel de bedoeling dat er een pilotversie gebouwd wordt. Vanuit New York, Shanghai en Las Vegas is er al interesse getoond van het project. "Maar dat betekent niet dat er overal kopieën van de Dutch Windwheel zullen komen", aldus Graaff.

Thumbnail

Meer aandacht voor de Dutch Windwheel in Z in Zaken op RTL Z.

: