Tech

ING maakt terugbetalen via WhatsApp mogelijk

Daniël Verlaan • 30 augustus 2016 10:12 @danielverlaan

Beeld ©

Concurrentie voor Tikkie van ABN Amro: ook ING lanceert zijn eigen dienst om via een linkje een betaalverzoek te versturen. Met een druk op de knop maak je via iDeal het gevraagde bedrag over naar de ontvanger.

Aan het einde van elke borrel hoor je weer de bekende zin: 'Wat is jouw IBAN?' De rekening splitsen is nog nooit zo veel werk geweest: aan elke persoon je IBAN-nummer geven, om vervolgens per persoon 20 euro te innen. ABN Amro maakte dit proces met de app Tikkie al aanzienlijk makkelijker, en nu springt ook ING met zijn eigen app in deze markt.

WhatsApp, Facebook of e-mail

Het werkt heel simpel. Je maakt in de app van ING een betaalverzoek aan, vult het bedrag in dat je mensen wilt laten betalen en stuurt hen een linkje. Dat kan onder andere via WhatsApp, Facebook of e-mail. Via de link komen de mensen op een iDeal-pagina, waar ze het gevraagde bedrag automatisch naar jou overmaken.

Thumbnail

De functionaliteit lijkt daarmee enorm op Tikkie van ABN Amro, dat gebruikers ook via een linkje bedragen laat betalen. Het voordeel van de ING-functie is dat klanten geen aparte app hoeven te downloaden om een betaalverzoek te sturen. Klanten van andere banken kunnen er geen gebruik van maken, alleen de iDeal-betaling doen als iemand anders ze uitnodigt. Tikkie is wel door iedereen te gebruiken om een betaalverzoek te sturen.

Ook heeft ING de app Twyp, waarmee mensen op basis van een telefoonnummer geld naar elkaar kunnen overmaken. Twyp is 50.000 keer gedownload en kan volgens ING 'prima naast de nieuwe functionaliteit van de ING-app bestaan'.

QR-code

Het is al langer mogelijk om met de ING-app een betaalverzoek te sturen. Dit werkte voorheen alleen met andere ING-klanten, die een QR-code kunnen scannen om automatisch het bedrag naar de juiste IBAN-rekening over te maken. Inmiddels maken 2,8 miljoen klanten gebruik van de ING-app.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan