Tech

Spotify toont advertenties op basis van alle Britney Spears-liedjes die je stiekem luistert

Daniël Verlaan • 22 juli 2016 09:49 @danielverlaan

Beeld © AFP

Als je dacht dat je stiekem naar je guilty pleasures kon luisteren heb je het mis. Spotify gaat advertentiepartijen toegang geven tot jouw luistergeschiedenis, om zo de omzet te verhogen.

Door het luistergedrag aan de leeftijd en het geslacht van een gebruiker te koppelen, kan Spotify persoonlijkere advertenties tonen. Stel: je bent een vrouw van 35 jaar en luistert veel K3. Dan ben je óf een hele grote K3 fan (dat kan, we oordelen niet), of je bent sinds een paar jaar moeder. Dan zou Spotify dus advertenties kunnen tonen van een buggy.

70 miljoen gratis gebruikers

Spotify wil met de persoonlijkere advertenties meer geld in het laatje brengen. Een advertentie die specifiek is gericht op jonge moeders, levert voor Spotify meer geld op dan een algemene advertentie voor alle gebruikers. De reclame komt overigens alleen voor bij de 70 miljoen mensen die Spotify gratis gebruiken: je krijgt dan om de paar nummers een advertentie te horen.

De aankondiging komt vlak na de geruchten dat Spotify eind volgend jaar naar de beurs wil. Maar om de beursgang een succes te laten worden, moet Spotify meer geld verdienen - daar heeft het bedrijf het nog steeds moeilijk mee

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan