Tech

Facebook en Google zwichten voor kritiek, pakken nepnieuwssites aan

Michaël Niewold • 15 november 2016 11:51 @michaelniewold

Facebook-ceo Mark Zuckerberg. Beeld © AFP

Zet de bijl in de stam van hun verdienmodel en ze verdwijnen vanzelf: sites die nepnieuws verspreiden. Dat is in ieder geval de hoop van techreuzen Facebook en Google, die daarmee laten blijken dat ze de kritiek op hun rol toch wel enigzins serieus nemen.

De twee bedrijven gaan de makers van berichtjes met nepnieuws verbieden nog gebruik te maken van de reclamemogelijkheden. Google werkt aan een beleidsverandering waardoor sites met dit soort clickbait geen gebruik meer kunnen maken van haar AdSense-advertentienetwerk.

Facebook heeft haar advertentieregels zo aanpast dat de regels om misleidende berichten te kunnen weren ook gelden voor nepnieuws. Het bedrijf gaat geen nepnieuws bannen die gebruikers zelf delen op het social media platform. 

Kritiek op techbedrijven na winst Trump

De beleidsverandering volgt op fikse kritiek die techbedrijven kregen in de dagen na de verkiezing van Donald J. Trump tot president van de Verenigde Staten, schrijft persbureau Reuters. De techbedrijven - ook Twitter wordt op de korrel genomen - zouden niets gedaan hebben tegen het verspreiden van valse nieuwsberichten, die mogelijk kiezers richting Trump hebben geduwd.

Binnen Facebook ontstond meteen na de verkiezing overigens al discussie over haar eigen rol, schrijft The New York Times. In een privéchat vroegen bestuurders van de social media moloch zich hardop af welke rol hun bedrijf speelde in de verkiezingen. 

'Filter bubble?'

Mark Zuckerberg, oprichter en baas van het bedrijf, wuifde de kritiek weg. Dat Facebook invloed zou hebben gehad op de Amerikaanse verkiezingen is volgens hem een 'aardig gestoord idee'. Het bedrijf kwam al eerder in opspraak over de manier waarop de Trending Topics worden samengesteld. Werknemers die deze 'meest besproken verhalen' samenstellen, zouden conservatieve verhalen hebben geweerd.

Op die manier zou een 'filter bubble' zijn gecreëerd, waarbij gebruikers op social media alleen nog maar berichten te zien krijgen van gelijkgestemden. 

Vals nieuws

Dat Google z'n beleid aanpast, is beslist geen overbodige luxe: mensen die zoeken met de term 'final election results' (en dat zijn er nogal wat) kregen als eerste zoekresultaat een link naar een nepsite met valse uitslagen, schrijft The Washington Post. 

Thumbnail

Trump won alleen de 'electoral vote', Clinton kreeg uiteindelijk meer stemmen. (Screenshot: Washington Post)

De krant is sowieso on fire als het gaat om het debunken van nepnieuws dat zich razendsnel via allerlei nieuwssites (en Facebook) verspreidt: een bericht dat filmster Denzel Washington op 'epische wijze' Trump zou steunen, wordt vakkundig onderuit gehaald

Over ander nepnieuws gesproken: er zou een loophole in Amerikaanse wetgeving zijn waardoor Bernie Sanders het presidentschap van Trump kan overnemen. Goed nieuws, voor tegenstanders van Trump, maar het artikel is een hoax van website Huffington Post om te ageren tegen het verspreiden van nepnieuws.

Het initiatief van Huffington Post wordt ondersteund door onderzoek, waaruit blijkt dat zo'n 60 procent van alle gedeelde nieuwsartikelen wordt gedeeld op Facebook of Twitter zonder dat diegene die het deelt, het artikel heeft gelezen

Bron • RTL Z