Tech

Dus toch: WhatsApp krijgt reclame

Daniël Verlaan • 25 augustus 2016 13:29 @danielverlaan

Beeld © Getty

Een paar jaar na de overname door Facebook gooit WhatsApp de deuren open voor adverteerders. Het wordt voor bedrijven mogelijk om je in de toekomst een commercieel berichtje met een aanbieding te sturen.

WhatsApp past vandaag zijn gebruiksovereenkomst aan. De belangrijkste verandering is dat het voor bedrijven mogelijk wordt om met klanten te communiceren, iets dat WhatsApp altijd heeft verboden.

"Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht", aldus WhatsApp. Daarmee volgt de chat-app het voorbeeld van Facebook Messenger, dat al langer dergelijke functies aanbiedt - bijvoorbeeld inchecken bij KLM.

BrightTV-presentator Merijn Doggen vertelde over deze move van Whatsapp in Z Today:

Commerciële berichtjes

Dit houdt ook in dat bedrijven commerciële berichten naar je kunnen sturen. Een woordvoerder van WhatsApp kan niet zeggen of er reclame in de app verschijnt, en zo ja wanneer, maar bevestigt dat het door de aangepaste gebruiksovereenkomst wel mogelijk wordt. Het zullen dan geen banners zijn, maar aanbiedingen van een bedrijf via een berichtje.

WhatsApp benadrukt dat berichtjes alleen voor jou en de ontvanger te lezen zijn: WhatsApp en ook Facebook kunnen door de krachtige versleuteling niet in jouw berichten neuzen.

Naast reclame mogelijk maken gaat Facebook WhatsApp-nummers koppelen aan Facebook. "Dit stelt ons in staat om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen", aldus WhatsApp. "Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen zien van een bedrijf waar je al mee werkt in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord." 

Thumbnail

Het delen van je WhatsApp-data met Facebook voor commerciële doeleinden kun je wel uitschakelen, hoewel deze optie nog niet voor iedereen beschikbaar is.

Jij bent het product

In 2012 was WhatsApp nog negatief over het tonen van advertenties in de app: "Niemand wordt 's ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien", schreef het bedrijf. "Vergeet niet dat wanneer er ergens advertenties te zien zijn jij als gebruiker het eigenlijke product bent."

Eerder veegde WhatsApp nog de 'ongefundeerde en ongegronde' suggesties over reclame of het delen van data met Facebook van tafel. Dat gebeurt na twee jaar dus wel.

Lees op rtlz.nl

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan