Tech

PlayStation VR review: het saaie begin van de VR-revolutie

Daniël Verlaan • 30 oktober 2016 11:56 @danielverlaan

Beeld © Getty

De PlayStation VR is het eerste betaalbare VR-systeem in Nederland. Daarmee komt gamen in virtual reality voor een grote groep consumenten dichtbij, maar de eentonige spellen tonen aan dat dit nog maar het begin is van de VR-revolutie.

Als zevenjarig jongetje liep ik met een plastic zwaard door het huis. Ik vocht tegen vuurspuwende draken en bakte brood boven lava. Toen die levendige fantasie rond de pubertijd verdween, heb ik mijn hoop gezet op virtualreality om die tijden te doen herleven.

Op dit moment zijn er daarvoor drie belangrijke VR-brillen op de markt: de Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR. De eerste twee kosten respectievelijk 700 en 900 euro en hebben ook nog eens een krachtige computer nodig om games te draaien. PlayStation VR werkt samen met de populairste console in Nederland en is met 399 euro tevens de goedkoopste optie.

Nu ik PlayStation VR een week lang heb geprobeerd denk ik vooral: is dit het nou?

Wirwar van draden

Laten we beginnen bij de positieve punten. De VR-bril van Sony ziet er gaaf uit. Het is een stuk beter dan een zwarte baksteen voor je ogen, zoals de Vive en Rift. De led-verlichting geeft het apparaat een futuristische uitstraling en door het gebruik van een stevige band voor de achterkant van je hoofd zit het apparaat nog eens lekkerder dan de concurrentie. Het zwaartepunt verplaatst zich door de band van de voorkant (bij je ogen) naar de achterkant (net boven je nek).

Thumbnail

Met een knopje onder het apparaat schuif je de bril naar je toe. De binnenkant is gemaakt van rubber en sluit je redelijk goed af van de buitenwereld. Als je met je ogen naar beneden kijkt, kun je nog wel de vloer zien. Dat voorkomt volgens Sony misselijkheid: als het even allemaal te veel wordt, kijk je gewoon even omlaag.

Als je hem aansluit, is de huiskamer in een korte tijd veranderd in één grote wirwar van draden: de VR-bril wordt met een lange dikke kabel aan een kastje gekoppeld. Dit kastje verbindt weer via twee kabels met de televisie en PlayStation 4. Ook de bijgeleverde camera, die je op de tv monteert of ervoor zet, wordt met een kabel vastgemaakt. 

Onnauwkeurige Move-controllers

De camera houdt de lichten van de VR-bril en controller in de gaten en volgt daarmee bewegingen. Dat gebeurt ook bij de Move-controllers: twee sticks met grote lichtgevende bollen erop. Met de Move-sticks kun je je handen gebruiken als controllers: de bollen worden door de camera gevolgd en de bewegingen worden nagedaan in de virtuele wereld.

De Move-controllers kunnen in de virtuele wereld in allerlei objecten veranderen. Denk aan handen, maar ook een zwaard of pistool. Maak een hakbeweging en je slaat met je zwaard, druk de knop achter op de stick in en je schiet een pistool. Het maakt de VR-ervaring intenser dan alleen maar een controller in je hand houden.

Thumbnail

Jammer genoeg zijn de Move-controllers alweer zes jaar oud, waardoor ze nooit zijn gemaakt voor dit VR-systeem en dus onnauwkeurig werken. Zo verandert de positie van de controller in de virtuele wereld regelmatig, waardoor je opeens de andere kant op schiet. Dat is een nadeel bij VR-spellen die leunen op het gebruik van je handen.

Job Simulator

Eén van de spellen die gebruikmaakt van de Move-controllers is Job Simulator. In Job Simulator kun je in een virtuele wereld verschillende banen simuleren, zoals kok. In een klein keukentje maak je dan gerechten voor klanten.

Uit de koelkast haal je de benodigde ingrediënten om bijvoorbeeld een pizza te maken. Je pakt tomaten voor de saus, champignons voor de topping en kaas om te laten smelten. Even in de oven en serveren maar. In werkelijkheid sta je met een VR-bril op en twee Move-controllers in je hand voor de tv.

Thumbnail

Het gros van de games komt niet verder dan het concept van Job Simulator: je staat stil en gebruikt je handen om dingen op te pakken en acties uit te voeren. Het geldt voor Batman: Batman: Arkham Knight, de meest indrukwekkende game uit het huidige aanbod voor de PlayStation VR. Het zijn eigenlijk veredelde VR-ervaringen waar je rondkijkt, dingen selecteert en nog meer rondkijkt.

Niet meer dan 360-graden-gamen

Veel games, waaronder Rigs en BattleZone, zijn zogeheten rails shooters: je zit in een karretje, kijkt rond en schiet op dingen. Je beweegt door de stick op de controller naar voren te drukken, maar in werkelijkheid zit je net zo onderuitgezakt op de bank als voorheen. De virtuele omgeving is alleen bedoeld om in 360 graden om je heen te kijken.

Games die beter gebruikmaken van virtualreality zijn Thumper en Rez. Beide games bieden een spelwereld met allerlei objecten in neonkleuren: denk aan een soort LSD-trip door de ruimte. In deze games is het de bedoeling dat je om je heen kijkt om de game op andere manieren te beleven en verder te komen in het spel.

Thumbnail

Geslaagde spellen 

De VR-demo's van Sony zijn leuk gemaakt. In één spel bestuur je een poppetje die je in een virtuele wereld rondloopt. Denk aan een soort van Mario, maar dan in 360 graden om je heen. Je bestuurt het poppetje met de controller en door goed rond te kijken vind je alle verstopte muntjes.

Ook moet je de controller op specifieke punten richten om vervolgens een touw eruit te schieten, bijvoorbeeld om een diep ravijn te overbruggen. Daar laat je het poppetje vervolgens op lopen. Dit wekt de indruk dat je ook daadwerkelijk invloed hebt op de virtuele wereld.

Een andere geslaagde VR-game is Headmaster, een simpele game waarin je voetballen in een doel moet koppen. Met de PlayStation VR ben je opeens op een virtueel trainingsveld en worden er van allerlei kanten ballen naar je getrapt. Jouw doel om ze in het goal te krijgen (en zonder dat je bril of koptelefoon van je hoofd schiet). Leuk gedaan, maar het is ook geen game die je langer dan een paar uur speelt.

Bekijk ook Brights Uitpakparty van de PlayStation VR

Ja, je wordt misselijk

Toch blijven er twee grote nadelen kleven aan PlayStation VR. Laten we beginnen bij het algemene nadeel van VR: je wordt misselijk. Dat geldt vooral voor games waar je flink in beweegt, maar je eigenlijk gewoon stil op de bank zit. Je ogen registeren beweging, terwijl je lichaam die bewegingen niet detecteert. Het lijkt een beetje op wagenziekte.

Maar word je ook misselijk van VR als je nooit wagenziek bent? Het antwoord is simpel: ja. Er zijn twee oplossingen voor dit probleem. Allereerst kun je meer tijd in de virtuele omgeving doorbrengen. Hoe meer VR je gewend bent, hoe beter je er tegen kunt.

Daarnaast is het van belang dat de schermkwaliteit zo hoog mogelijk is. PlayStation VR biedt een resolutie van 1920 bij 1080 pixels: een stuk lager dan de 2160 bij 1200 pixels van de Rift en Vive. Dat merk je: je wordt aanzienlijk sneller misselijk met de PlayStation VR dan met de andere twee VR-brillen.

Thumbnail

Het saaie begin van een revolutie

Het tweede grote nadeel aan PlayStation VR is de beperkte speelruimte. De camera houdt de locatie van de VR-bril en controllers in de gaten, maar het is niet mogelijk om door je woonkamer te bewegen om zo door de game te lopen. Je blijft eigenlijk altijd op dezelfde plek staan of zitten, ongeacht de game.

Dat is een groot verschil met de Vive van HTC, die wel je locatie volgt in een ruimte van maximaal 4,5 bij 4,5 meter. Bij de Vive kun je bijvoorbeeld virtueel tennissen en over een veld rennen om nog net de bal te raken. Deze VR-ervaringen zijn veel indrukwekkender dan die van de PlayStation VR.

PlayStation VR is de VR-bril voor de massa. Met een aantrekkelijke prijs en gemakkelijk koppeling met de PlayStation 4 brengt het systeem virtualreality naar de woonkamer van de Nederlandse consument. Dat is een belangrijke eerste stap voor de doorbraak van virtualreality, maar PlayStation VR laat ook heel duidelijk zien dat dit alleen nog maar een pril begin is van wat deze revolutie teweeg gaat brengen.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan