Tech

Robots houden alle opties Mercedes S niet meer bij

Paul le Clercq • 25 februari 2016 17:15 @Paul_le_Clercq

Beeld © EPA

Bij auto's kun je steeds vaker kiezen uit allerlei opties, maar in de fabriek waar Mercedes de S-klasse maakt wordt het de robots een beetje te veel. Mensen kunnen het gelukkig wel aan.

Als je een gewoon Golfje koopt heb je misschien niet zo veel wensen voor bijzondere accessoires, maar dat wordt anders als je een Mercedes GT koopt of een ultra luxe Maybach S-klasse. Je betaalt dan in Nederland 151.600 euro (voor de AMG GT) en voor de Maybach S 600 zelfs 254.400 euro.

Het probleem voor de robots in de fabriek in Sindelfingen (iets onder Stuttgart) is dat er van hen niet wordt gevraagd om braaf steeds hetzelfde schroefje aan te draaien, dag en nacht, 365 dagen per jaar. In plaats daarvan moet op de ene auto juist de ene wieldop, op de volgende een andere, op de ene een houder voor koffiebekers in rood, terwijl de eigenaar van de volgende auto juist wit wil. 

Meer varianten
Echte mensen kunnen dat allemaal nog wel uit elkaar houden, maar robots trekken het niet. In 1990 kon bij een bepaald model van Mercedes nog kiezen uit ruim 10 verschillende varianten, nu is dat al meer dan 35.

Door meer mensen in te zetten is Mercedes goedkoper uit, zegt Markus Schäfer, hoofd productie van de Duitse maker van luxe-auto's, tegen persbureau Bloomberg.  

Flexibeler met mensen
Hij wil het aantal uren dat nodig is om een Mercedes te maken terugdringen tot 30, terwijl daar in 2005 nog 61 uur voor nodig was. Dat kan wel met mensen, niet met robots.

Bovendien kan Mercedes met mensen aan de assemblagelijn veel sneller omschakelen van het ene op het andere model. Dat kan in een weekend, terwijl je met het opnieuw programmeren van robots weken kwijt bent. Al die tijd kun je dus niet produceren, dus dat kost geld. 

In deze tijd van toenemende individualisering moet je geregeld met nieuwe modellen en varianten komen. De tijden zijn geweest dat Henry Ford kon zeggen: ''Consumenten kunnen elke kleur krijgen, als het maar zwart is''.  

Een voorbeeld van de nieuwe aanpak van Mercedes is de productie van de nieuwe E-klasse. Voor installatie van een display die de snelheid en navigatie projecteert op de voorruit worden twee robots vervangen door een kleinere machine of door een fabrieksarbeider van vlees en bloed.

Mensen werken samen met kleinere machines
Robots zullen zeker niet volledig verdwijnen, ze zullen wel kleiner en flexibeler worden om samen met mensen te werken. 'Robot farming' noemt Mercedes het samenwerken van werknemers met een range van kleine machines. 

Die ontwikkeling geldt zeker niet alleen voor Mercedes, maar ook voor BMW en Audi.

Bron • RTL Z