Tech

'Aantal elektrische auto’s groeit explosief in steden'

Katja Keuchenius • 16 augustus 2017 16:32 @katjakeuchenius

Beeld © getty images

In veel steden gaat de vraag naar elektrische auto's explosief groeien, voorspelt Stedin. De komende twee jaar verwacht de netbeheerder dat er minstens twee keer zoveel elektrische auto’s rondrijden in Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.

Stedin deed onderzoek naar de stijgende vraag van volledig elektrische auto's (BEV) met hulp van studenten van de Rotterdam School of Management en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. In Maastricht en Leiden gaat de verdubbeling nog harder, in Amersfoort en Utrecht juist weer langzamer.

Hoe indrukwekkend de snelheid van de verdubbeling is, is natuurlijk ook afhankelijk van hoe weinig auto's er nu staan ingeschreven. 

Thumbnail

Amsterdam laat volgens de onderzoekers vertekende cijfers zien vanwege de vele leasemaatschappijen die in de hoofdstad gevestigd zijn. Hun leaseauto’s staan in de hoofdstad ingeschreven, maar rijden dikwijls elders rond. 

Betaalbare modellen

De verwachte stijging komt volgens Koen de Lange van Stedin vooral doordat de auto's met stekker niet meer alleen zijn voorbehouden aan rijke Nederlanders. "Steeds meer automerken komen met betaalbare modellen met een fatsoenlijke range van 300 of 400 kilometer. Vroeger was dat vaak maar 100 kilometer."

Belangrijkste voorbeeld is Tesla, dat dit jaar de relatief goedkope Model 3 lanceerde voor 33.500 euro, binnenkort ook te koop in Nederland. Een stuk goedkoper dan vorige modellen met prijzen rond een ton. Volkswagen heeft een model van 25.925 euro en Renault een model voor 20.990, exclusief batterijhuur.

De Lange vergelijkt de marktontwikkeling met die van zonnepanelen. "Die werden ook steeds goedkoper, wekken meer vermogen op en worden nu op bijna elk nieuwbouwhuis gelegd. Met de elektrische auto staan we aan het begin van een exponentiële groeicurve."

Laadpalen

Voor netbeheerders is de stijgende vraag een uitdaging. Een elektrische auto aan de lader verbruikt ongeveer evenveel als tien huishoudens. Zwaardere netten in de woonstraten ziet De Lange niet direct als de beste manier om stroom betaalbaar en betrouwbaar te houden.

"Als auto's straks zelf kunnen rijden, zullen ze mensen thuis afzetten en doorrijden naar een laadpunt buiten de stad", zegt hij.  

Auto’s kunnen in de toekomst ook gebruik van maken van 'smart charging', een Nederlandse uitvinding van palen die kunnen communiceren met elkaar, met de auto en met het energienet. Een auto laadt dan pas op als er wind of zonne-energie beschikbaar is. Huishoudens zouden uiteindelijk kunnen of koken tv kijken met de opgeslagen stroom uit auto-accu's.

De groei in de vraag berekenden de onderzoekers met modellen van demografische kenmerken zoals leeftijd en inkomen en het aantal laadpalen en adressen per vierkante kilometer.

Bron • RTL Z