Tech

'WhatsApp start test voor bedrijven om met klanten te chatten'

Daniël Verlaan • 09 maart 2017 10:11 @danielverlaan

Beeld © Getty

WhatsApp is begonnen met een test waardoor bedrijven de mogelijkheid krijgen om met klanten te chatten. Met het nieuwe zakelijke platform wil de door Facebook overgenomen app eindelijk eens geld gaan verdienen.

WhatsApp kondigde in augustus aan dat bedrijven de mogelijkheid krijgen om 'commerciële berichten' te sturen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht.

Daarmee volgt de chat-app het voorbeeld van Facebook Messenger, dat al langer dergelijke functies aanbiedt - bijvoorbeeld inchecken bij KLM.

Test met startups

Volgens Reuters is WhatsApp begonnen met de eerste test van dit nieuwe zakelijke chatplatform. Dat zou het bedrijf doen in samenwerking met startupbroedplek Y Combinator, waar onder andere Dropbox, Airbnb en Coinbase uit zijn gekomen.

Het is onduidelijk om welke startups het precies gaat, maar het is voor te stellen dat betaaldienst Coinbase je binnenkort via WhatsApp betalingen laat overboeken.

Een woordvoerder van Y Combinator zegt tegen Reuters niets te weten van een test met WhatsApp. Ook WhatsApp wil niet reageren op de geruchten. 

Verdienmodel vinden

WhatsApp is naarstig op zoek naar een verdienmodel nadat de app in 2014 voor 19 miljard dollar is overgenomen door Facebook. Daarmee heeft het sociale netwerk een zeer groot deel van de wereldwijde communicatie in handen.

Bedrijven die via WhatsApp klanten willen benaderen gaan betalen voor het gebruik van de chat-app, blijkt uit documenten in handen van Reuters. De zakelijke dienst zou voorzichtig worden uitgerold om te voorkomen dat bedrijven klanten gaan spammen, en dat WhatsApp daardoor minder aantrekkelijk wordt.

De grootste concurrentie van WhatsApp is het Chinese WeChat, dat met functies vooruitloopt op WhatsApp. Een andere grote concurrent komt uit dezelfde stal: Facebook Messenger.

​En reclame dan?

De term 'commerciële berichten' laat genoeg ruimte over voor de mogelijkheid dat er reclame in WhatsApp komt. 

Een woordvoerder van WhatsApp kon vorig jaar niet zeggen of er reclame in de app verschijnt, maar bevestigt dat het door de aangepaste gebruiksovereenkomst wel mogelijk wordt. Het zullen dan geen banners zijn, maar aanbiedingen van een bedrijf via een berichtje.

In 2012 sprak WhatsApp nog negatief over het tonen van advertenties in de app: "Niemand wordt 's ochtends wakker uitkijkend naar nieuwe advertenties en niemand valt in slaap denkend aan de advertenties die ze morgen zullen zien", schreef het bedrijf.

Delen van data met Facebook

Naast het mogelijk maken van commerciële berichten kondigde WhatsApp eind vorig jaar aan data van WhatsApp-gebruikers te delen met Facebook. Het gaat dan om je contactenlijst: met wie je chat en wanneer, en niet om de inhoud van je chats.

"Dit stelt ons in staat om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen", zei WhatsApp toen. "Je zou bijvoorbeeld een advertentie kunnen zien van een bedrijf waar je al mee werkt in plaats van een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord."

Eerder veegde WhatsApp nog de 'ongefundeerde en ongegronde' suggesties over reclame of het delen van data met Facebook van tafel. 

Facebook is inmiddels tijdelijk gestopt met het verzamelen van data van Europese WhatsApp-gebruikers. Daarmee reageert het bedrijf op de bezwaren van de Europese privacywaakhonden, die vinden dat de privacy van gebruikers niet wordt gewaarborgd. Facebook is hierover nog in gesprek met de Europese privacyautoriteiten.

Bron • RTL Z / Daniël Verlaan