Tech

Zo wil Facebook de strijd aangaan met nepnieuws

Chris Koenis • 19 november 2016 12:17 @chriskoenis

Oprichter en ceo Mark Zuckerberg van Facebook komt alsnog in actie. Beeld © Getty

Waarschuwingen, factchecken en samenwerken met journalisten. Facebook lijkt serieus werk te willen maken van het bestrijden van valse berichtgeving op het sociale netwerk.

Eerder deze week werd bekend dat Facebook en Google ook hun advertentieregels aanpassen om valse berichtgeving in de kiem te smoren. Daarmee zwichtten zij voor de kritiek in de dagen na de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten.

De techbedrijven zouden niets gedaan hebben tegen het verspreiden van nepnieuws, die kiezers zou hebben beïnvloed. Iets wat Facebook-topman Zuckerberg overigens in alle toonaarden ontkent.

Bekijk zijn commentaar op de verkiezingen en de News Feed vanaf 10:40:

Hulp ingeschakeld

Facebook pakt nu door. Het bedrijf heeft daarvoor contact gezocht met factcheckers, schrijft Zuckerberg op zijn eigen Facebook-pagina. Deze derde partijen moeten Facebook helpen met het bestrijden van nepberichten. "We hebben ze benaderd en zijn van plan om veel van ze te leren." Ook journalisten en andere mediapartijen mogen hun input leveren, aldus de ceo.

Opvallend zijn zeker ook de nieuwe waarschuwingen. Facebook wil gebruikers een waarschuwing tonen wanneer zij een verhaal lezen dat door veel andere gebruikers of derde partijen als onzin is bestempeld. Die nieuwsberichten krijgen dan het label 'onjuist' opgeplakt.

Nepnieuws aangeven

Sowieso moet het veel gemakkelijker worden om nepnieuws aan te geven, schrijft Zuckerberg. "Dat helpt ons om verkeerde informatie sneller te onderscheppen." Een andere maatregel is de lat verhogen van de kwaliteit van gerelateerde artikelen die gebruikers zien in hun nieuwsoverzicht.

Toch is het voorlopig afwachten welke maatregelen het daadwerkelijk gaan halen. Zuckerberg: "Sommige ideeën zullen werken, andere niet. Maar je moet weten dat we dit altijd serieus hebben genomen. We begrijpen hoe belangrijk dit probleem is voor onze community en we zijn vastbesloten om het goed doen."

Bron • RTL Z / Chris Koenis