We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.

Van ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren

Kassa biedt big data aan kleine winkelier

Kassa biedt big data aan kleine winkelier
Beeld © iStock

Op welke momenten wordt er het meest verkocht? Welke producten worden vaak tegelijk aangeschaft? In een kassa zit een schat aan informatie opgeslagen, maar voor een kleine winkelier is het lastig om die eruit te halen.

Het kastje van CheckMetrix haalt niet alleen eenvoudig data uit de kassa. Het achterliggende dataplatform is ook te koppelen aan een betaal- of loyalty-app.

Kassa
CheckMetrix is een spin-off van Tabster, de betaalapp waarmee een groepsrekening in de kroeg eenvoudig gedeeld kan worden. "Tabster moet een connectie hebben met de kassa om te weten wat er besteld is. CheckMetrix kan, zonder het kassasysteem te verstoren, bij de data", vertelt Pieter Paul van den Hoven, medeoprichter van CheckMetrix.

Het kastje past op alle kassasystemen. "Het is dus ook handig voor een ondernemer die in zijn kroegen verschillende kassa’s heeft staan." Daardoor kan de innovatie tevens gebruikt worden door verschillende retailers die in hun winkelgebied een loyalty-programma willen invoeren.

Data
De data uit de kassa levert de ondernemer ook veel informatie op. "Kleine winkeliers kunnen hun eigen performance analyseren: Op welke momenten is het druk? Is het wel zinnig om 9 uur open te gaan of kunnen we beter om 11 uur openen? Je kunt slimmer bepalen wanneer je je personeel inzet."

CheckMetrix wordt op dit moment gebruikt in drie Amsterdamse cafés in combinatie met Tabster, maar Van den Hoven is met diverse andere partijen in gesprek. "We praten met retailers, app developpers, vastgoedeigenaren van winkelcentra en grote fabrikanten van veel verkochte consumentengoederen."

Kosten
Voor het gebruik van CheckMetrix betalen ondernemers de aanschafkosten van het kastje en een maandelijkse fee. "We hebben nog niet helemaal bepaald hoe hoog die zal zijn", aldus Van den Hoven.

"Daarnaast proberen we met grote partijen als Heineken of Unilever een gezamenlijk programma op te zetten, waarin de winkelier een incentive krijgt om zijn verkoopdata te delen met de producenten."

Innovation Studio
CheckMetrix is een van de startups die een plekje heeft veroverd in de ING Innovation Studio. Hier werken drie externe startups en drie interne teams van ING aan het realiseren van een innovatief idee op het gebied van financiële technologie. Naast begeleiding van verschillende experts ontvangen zij een investering van maximaal 50.000 euro.

"We zijn in september begonnen met een week training, waarin de lean startup methodologie wordt uitgelegd. Je leert hoe je snel een innovatief bedrijf kan bouwen door een minimaal product te bouwen, te toetsen en vervolgens verder te ontwikkelen."

Van den Hoven vertelde vrijdag tijdens De Pitch in Z in Zaken dat hij investeerders zoekt. "We hebben 350.000 euro nodig voor de bouw platform en uitrollen van de oplossing op de Nederlandse markt. Het kan ook de grens overgaan, want het werkt op iedere kassa. We hebben voorzichtig contact met een partij in de VS, maar dat is nog heel pril."

Bij ING staat het uitproberen van nieuwe ideeën en deze in de markt zetten hoog in het vaandel. De bank zoekt constant naar nieuwe, slimme mogelijkheden voor en mét klanten.

Van ING ING - Helpt startups hun ambities te realiseren