Van onze partner

7 kenmerken van goed ondernemerschap

04 oktober 2015 21:10

Beeld ©

‘Elk businessplan dat geen rekening houdt met corporate responsibility is gedoemd te mislukken.’

“Hij is een geboren ondernemer”, wordt vaak gezegd over goed presterende entrepreneurs. Maar wat kenmerkt goed ondernemerschap eigenlijk? EY vroeg het Arko van Brakel, CEO van opleider De Baak. Van Brakel formuleert het aan de hand van 7 heldere criteria:

1. Passie en overtuiging
“Bevlogenheid, bezieling en inzet zijn belangrijk om een team mee te krijgen. De ondernemer moet overtuigend zijn en is de koploper binnen de organisatie. Hij/zij moet het team en klanten mee krijgen.”

2. Innovatie
“Een ondernemer moet sturing geven aan innovatie binnen het bedrijf. Dat lukt alleen door áán de business te werken in plaats van ín de business. Als je teveel in de business werkt, word je als ondernemer teveel opgeslokt. Als je aan de business werkt, behoud je overzicht zodat je sturing kunt geven aan de juiste innovaties om je bedrijf relevant te houden. De vuistregel is dat je moet proberen zo’n 15% van de omzet uit vernieuwing te halen. Soms kan innovatie ook in marketingcommunicatie zitten.”

3. Persoonlijke integriteit en invloed
“Je kunt alleen van betekenis zijn voor klanten, als je vanuit je waarden onderneemt. Integriteit is in een door sociale media gedomineerde omgeving essentieel. Integriteit is ook belangrijk om van invloed te kunnen zijn; macht is uit de tijd. Dat betekent dat je vanuit je integriteit de verbinding moet maken met zowel je team, als je klant als je andere stakeholders. Alleen daardoor krijg je invloed. Persoonlijke integriteit en invloed zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en vormen het fundament van een onderneming.”

4. Financiële prestaties
‘”Geld is een middel, geen doel. Als ondernemer is het belangrijk dat je financiën op orde zijn en dat je alle details kent. Je kunt je boekhouding zien als een scorebord dat precies aangeeft hoe je onderneming presteert.”

5. Visie en strategische richting
“’Chase the vision, not the money’, zegt de bekende internetondernemer Tony Hsieh altijd, en ik ben het helemaal met hem eens: zonder visie geen richting. Een ondernemer moet een langetermijndoel hebben dat tijdloos en geldloos is geformuleerd. Cruciaal is dat je het doel, visie en de strategische richting optimaal deelt met het team waarmee je werkt, zodat iedereen hetzelfde nastreeft. Het is goed om een paar keer per jaar samen te bespreken of je nog op de goede weg zit.”

6. Nationale en internationale impact
“Het is altijd goed te weten wat de internationale trends zijn. Nederland is een klein land, dus je surft per definitie mee op grote internationale trends. Door trends als duurzaamheid, vergrijzing en grote geopolitieke verschuivingen ben je toch een beetje een speelbal van wat er gebeurt. Tegelijkertijd moet je als ondernemer bewust zijn van de impact die jij kunt hebben op de wereld.”

7. Corporate responsibility
“Je ziet eigenlijk geen nieuwe ondernemingen die geen rekening houden met corporate responsibility. Dat is logisch, want duurzaamheid is een van de belangrijke uitdagingen van deze wereld, de ijskappen smelten, fossiele brandstoffen raken op. Ondernemingen zijn bij uitstek de vehikels om de wereld beter te maken. Ik denk dat elk businessplan dat geen rekening houdt met corporate responsibility gedoemd is te mislukken.”  


Thumbnail

Lees alles over ondernemerschap en dé legacy builders van Nederland op entrepreneurship.nl. De EY Entrepreneur Of The Year awards 2015 zijn op 8 oktober uitgereikt. 

Bron • EY