Platformeconomie

Kijk mee: De winkel van de toekomst

11 september 2019 06:11

Beeld © Getty Images

Zijn online winkels echt de doodsteek voor de stenen winkels? Gaat virtual reality het online winkelen nog beter maken? En wie zijn de klanten van de toekomst? In vier speciale uitzendingen spreekt presentatrice Frederique Dormaar met diverse deskundige over de winkel van de toekomst. Kijk mee vanaf 13:15 op RTL Z.

De retailindustrie heeft het zwaar. Steeds meer grote ketens sluiten hun deuren of verkeren in zwaar weer. Komt dat echt doordat het winkelend publiek de winkelstraat heeft verruild voor het wereldwijde web, of is er meer aan de hand?

Vanuit de Kromhouthallen in Amsterdam maakt RTL Z een aantal speciale uitzendingen over de winkel van de toekomst. Van 3D-scans van je lichaam waardoor je nooit meer hoeft te passen, tot winkels zonder personeel, gadgets en technische snufjes weten hun weg steeds meer naar de retail te vinden. 

In vier live-uitzendingen spreekt Frederique Dormaar met verschillende ondernemers en deskundigen over de winkel en de klant van de toekomst. 

13:15 De toekomst van bol.com volgens algemeen directeur Huub Vermeulen

bol.com is een van de grootste online warenhuizen van Nederland. Maar zowel nationaal als internationaal heeft het bedrijf flinke concurrentie. Hoe denkt bol.com de strijd om de online klant te gaan winnen? En is het aanbod van een site die 'alles' verkoopt niet veel te versnipperd? Frederique Dormaar gaat met de algemeen directeur van bol.com Huub Vermeulen in gesprek over de toekomst van de winkel van ons allemaal.

14:15 De toekomst van de winkelstraat volgens Dirk Mulder (ING) en Björn Hilleström (Oger)

De winkelstraat heeft het moeilijk en steeds meer concerns zien zich gedwongen hun deuren te sluiten. Maar is het echt wel zo bar en boos als we soms denken? Volgens Dirk Mulder, sector banker Trade & Retail bij ING, valt het wel mee. Sterker nog, online en offline hebben elkaar hard nodig, ziet ook Hilleström, commercieel directeur bij Oger. Maar, dan moeten ondernemers wel durven investeren.

15:15 De toekomst van online winkelen volgens Harm Teunis en Jeffrey Duyvesteijn (G-Star)

Online winkelen heeft veel voordelen: je hoeft de deur niet meer uit voor je kleding, je boodschappen en je nieuwe wasmachine en je kunt vanuit je luie stoel de prijzen en kwaliteit makkelijk vergelijken. Maar er zijn ook nadelen. Want je kunt de kleding bijvoorbeeld niet passen en je moet wel thuis zijn wanneer de bezorger voor de deur staat.

Gelukkig wordt de wereld steeds slimmer en door nieuwe technologieën wordt het online winkelen in de toekomst nóg makkelijker. Harm Teunis vertelt welke uitvindingen er allemaal al zijn en Jeffrey Duyvesteijn, e-commerce manager bij G-Star, vertelt hoe ze bij G-Star al proberen om met nieuwe technologie de online klant te verrassen en te bedienen.

17:15 Wie is de klant van de toekomst? Hoe je generatie Z bereikt volgens Bruce de Kok en JayJay Boske

Dat Instagram al passé is en je nu echt op TikTok moet zitten, is iets dat veel dertigplussers totaal ontgaat. Het zijn echter diezelfde dertigplussers die de marketingafdelingen bemannen. Maar als de belevingswereld van de jeugd zo snel verandert, hoe weet je dan je klanten op tijd te vinden?

JayJay Boske, zelf dertig-plus, is influencer en tv-presentator. Hij weet als geen ander hoe je een jong publiek aan je bindt en dwingt zichzelf als influencer om zich te verdiepen in de hipste platforms en nieuwste technieken. Bruce de Kok wordt door grote merken ingeschakeld om een jongere doelgroep te bereiken. Wat heeft hij in de loop der jaren geleerd over de generatie Z? En hoe kun je volgens de content creative die nieuwe generatie voor de lange termijn aan je merk binden?

Bron • RTL Z