Energieweek

Mkb worstelt met zonne-energie: 'Veel bedrijfsdaken nog akelig leeg'

09 oktober 2019 16:52

Het dak van Bakker Transport uit Heerenveen Beeld © Bakker Transport & Warehousing

Tesla duikt op de markt en zelfs bij Coolblue en Ikea zijn ze tegenwoordig te koop: zonnepanelen. Toch blijven veel daken van Nederlandse bedrijven nog 'akelig leeg'. "Het rendement is mager en er komt gedoe bij kijken", zeggen kenners.

De hoeveelheid energie die bedrijven opwekken via zonnepanelen is vorig jaar flink toegenomen, blijkt uit cijfers van het CBS. Maar het bureau wijt die toename vooral aan de aanleg van zonneparken. In 2017 waren dat er 22, vorig jaar waren dit er 65.

Ondernemers lijken niet al te happig als het gaat om zonne-energie. Op meer dan 90 procent van de bedrijfsdaken groter dan 1000 m2 liggen géén zonnepanelen, onderzocht adviesbureau Over Morgen. In totaal gaat het om 37.000 bedrijven met gezamenlijk 140.000 hectare aan dakoppervlak.

Gemiste kans

Een gemiste kans, zegt adviseur Frans Latjes. "Als de helft van deze daken wordt bedekt met zonnepanelen, dan kunnen alle huishoudens in Nederland worden voorzien van duurzame elektriciteit."

Maar dat gebeurt (nog) niet. Wat deels komt doordat sommige daken technisch niet geschikt zijn, of omdat ze niet genoeg draagkracht hebben.

Soms is ook de afstand tussen het pand en het elektriciteitsnet te groot. "In principe kun je elk dak geschikt maken voor zonnepanelen", weet Latjes. "Maar de vraag is of het dan nog rendabel is."

Te veel gedoe

Het is de crux voor veel ondernemers: de kosten. Ze vinden de rendementen te laag en de investering te groot. "Ze vinden het te lang duren en te veel gedoe", weet de adviseur. "Het is soms moeilijk om ondernemers te overtuigen. Maar het is maar net hoe je het sommetje maakt: terugverdienen kost tot tien jaar, het paneel gaat 25 jaar mee."

De rendementen zijn vooral voor kleinere ondernemers te mager om als beweegreden voor aanschaf te zien, weet ook Charles Smeets van Nederland Opgewekt. Zij adviseren bedrijven bij de aanschaf en installatie van zonnepanelen. "Als alles meewerkt, kun je er op verdienen", zegt hij.

Kopzorgen

Maar ook kopzorgen liggen op de loer. Bijvoorbeeld als de afvoer moet worden aangepast voor hevige regen of wanneer een dak moeilijk bereikbaar is. "Ieder dak heeft wel iets", zegt hij. "Maar je kunt zo'n 5 procent rendement per jaar maken."

Los van de winst is het klimaat gelukkig steeds vaker een gedegen reden om wél in panelen te investeren, weet de ondernemer. Je kunt er bovendien subsidie voor krijgen.

250 euro

De gemiddelde kosten voor een zonnepaneel bedragen tussen de 230 en 250 euro. "Het paneel kan 285 kWh per jaar opleveren. Dus de investering is ongeveer 80 cent per kWh. Dit moet terugverdiend worden met de besparing op de energierekening of de inkomsten uit de subsidie", aldus Smeets.

Maar het levert pas echt wat op als het dak groot genoeg is, of volledig wordt benut. "Veel ondernemers leggen maar op een deel van hun dak panelen en gebruiken de stroom alleen voor de eigen bedrijfsvoering", zegt Smeets.

Daken combineren

Zonde dacht hij, Nederland Opgewekt huurt daarom (delen) van daken van ondernemers om er zonnepanelen op te leggen. De stroom verkoopt het bedrijf terug aan de leveranciers. "We helpen bedrijven ook met het aanleggen van een eigen voorziening, zo nodig met de hulp van financiering via crowdfunding."

Collectief leveren we meer op is het idee achter dit soort bedrijven. En zo kunnen de kleinere bedrijven ook meedoen, zegt Smeets. In Helmond staken zo vier mkb-bedrijven de daken bij elkaar om stroom op te wekken voor de regio. "Wij huren die daken voor een symbolische 1 euro per paneel per jaar", aldus Smeets.

'Gedoe valt mee'

Volgens ondernemer Anne Bakker van Bakker Transport & Warehousing uit Heerenveen valt het reuze mee met het gedoe achter een zonnepaneel. "Ik heb nu een jaar of twee panelen en nog geen problemen gehad. Ik kan de voortgang volgen op mijn computerscherm. Maar de subsidies moeten wel blijven, anders is het voor velen niet rendabel."

Bakker heeft inmiddels zo'n 20.000 vierkante meter aan zonnepanelen op de daken van zijn bedrijf dat etenswaar opslaat en transporteert voor onder meer supermarkten. "Zo'n 14.000 m2 verhuren we aan Nederland Opgewekt, de rest is voor eigen gebruik", vertelt hij.

Iedereen aan de panelen

Wat het precies oplevert wil hij niet kwijt, maar duidelijk is dat Bakker in zijn volledige energiebehoefte kan voorzien met de groene stroom. "Doordat wij stroom maken, kunnen anderen er ook van profiteren", zegt Bakker over het initiatief. "Bovendien kunnen panelen beter op de daken liggen dan in de velden, want daken blijven anders toch onbenut."

Andere ondernemers adviseert hij van harte om hetzelfde te doen. "Tenzij je geen dak hebt, zoals het AZ-stadion", grapt hij. Ondernemer Smeets raadt bedrijven aan om vooral aandacht te besteden aan een goede installateur. "En de techniek natuurlijk, daar heeft Bloomberg een mooi lijstje voor."

Volgens adviseur Latjes van Over Morgen is het een kwestie van tijd voordat alle mkb-ers aan de zonne-energie gaan. "Het is gewenning. Kijk naar de huizenmarkt, daar zijn zonnepanelen al bijna de standaard. Vijf jaar geleden had nog bijna niemand een elektrische auto, nu is het heel anders."

Energieweek

Iedereen moet stappen maken om klimaatverandering tegen te gaan, ook mkb-ondernemers. De milieuregels zijn streng, maar er valt ook veel te besparen. Hoe pak je verduurzaming van je bedrijf handig aan, zonder grote investeringen? Welke subsidies zijn er mogelijk en hoe krijg je alles geregeld? RTL Z zoekt het uit in de Energieweek, van 7 t/m 13 oktober, in samenwerking met Essent.

Bron • RTL Z