Van onze partner KPN

Wat ondernemers van topsporters kunnen leren

10 april 2019 11:56

Beeld ©

Sportpsycholoog Rico Schuijers begeleidde tal van topsporters, waaronder Kjeld Nuis, door ze bewust te maken van de vele afleidingen waar ze aan bloot staan. De methode die hij daarbij gebruikt, is ook van toepassing op ondernemers.

We kennen allemaal beelden van topsporters die - zo lijkt het - ineens helemaal van de wereld zijn. Waar ze net nog de sterren van de hemel schaatsten, is plots alle puf eruit. Net als falende voetbalteams die wezenloos over het veld zwerven en wielrenners die tegen een mentale muur fietsen. Een gebrek aan focus is, zo blijkt uit de methode die sportpsycholoog Rico Schuijers gebruikt, vaak debet aan het falen.

Rode draad

Schuijers is een van de meest vooraanstaande sportpsychologen van Nederland. Hij heeft bijvoorbeeld de Nederlandse Olympische ploeg begeleid, maar is ook op conservatoria te vinden of werkt in opdracht van de Nederlandse Politie. De rode draad van zijn werk is dat hij telkens mensen traint die onder hoge druk een topprestatie moeten neerzetten. Daarbij is focus van doorslaggevend belang.

Niveaus van concentratie

De methode die Schuijers (als eerste sportpsycholoog in Nederland afgestudeerd) toepast, is ontwikkelt door de Duitse sportpsycholoog en hoogleraar Hans Eberspächer. Hij noemt de training de cirkeltraining, waarin zes afzonderlijke cirkels van concentratie zijn gedefinieerd die ieder een eigen niveau van focus, of juist het ontbreken daarvan omschrijven. De bedoeling is dat door de verschillende niveaus van concentratie te herkennen, degene die wil presteren zich beter bewust is van de mogelijke afleidingen waar hij of zij mee worstelt.

1. In het centrum van de cirkel gaat het om “ik en mijn taak”, waarin de aandacht volledig is gericht op waarnemen, beslissen en uitvoeren. Al het andere is uitgebannen.

2. In de tweede cirkel komen gedachten op als: hebben we tegenwind? Hoe sterk is de tegenstander en hoe eerlijk is de scheidsrechter? Is er veel publiek? Kortom: onder welke omstandigheden, waar ik zelf weinig of geen invloed op heb, moet ik mijn prestatie leveren?

3. De vergelijking tussen hoe het is en hoe het zou moeten gaan. De sporter is zich bewust van het niveau van z’n prestatie of van de prestatie van het team en laat z’n aandacht daarheen afdwalen.

4. Winst en verlies. De gedachten richten zich nu op het falen of slagen: ga ik de wedstrijd nog winnen, kom ik achter te staan, is verlies nog te voorkomen?

5. De gevolgen van winnen of verliezen: gaan we degraderen? En hoe zullen mijn familie, mijn vrienden en de supporters daarop reageren? Wat betekent het voor mijn sponsor-inkomsten?

6. De “zinsvraag”: wat doe ik hier eigenlijk nog? Ik kan maar beter uitstappen of eerst beter gaan trainen.

Hoewel deze cirkels expliciet over sportprestaties gaan, zijn er opvallende parallellen te trekken met ondernemers. Ook zij moeten onder hoge druk beslissingen nemen en het hoofd koel houden, zeker nu er door de digitale transformatie steeds meer van hen gevraagd wordt. 

Wanneer komt 5G nu echt en wat kunnen we er straks mee? Kan 5G ons fileprobleem oplossen? En welke toepassingen worden er ontwikkeld voor the internet of things? Dit en meer zie je in de RTL Z Innovatieweek: Digital, in samenwerking met KPN – The Digital Dutch.