Van onze partner KPN

Nederlandse zonneauto wacht stralende toekomst

10 april 2019 11:38

Beeld ©

Lightyear is een spin-off van het bekende Solar Team Eindhoven. Door extreme gewichtsbesparing en optimale opbrengst van zonnepanelen, probeert de Nederlandse start-up elektrisch rijden minder af te laten hangen van een stekker.

Na de winst van de Solar Challenge hadden de voormalige studenten van de TU Eindhoven gehoopt dat de autofabrikanten in dikke rijen voor de deur zouden staan. Maar de interesse van de als conservatief bekend staande automotive-sector viel een beetje tegen, zegt Arjo van der Ham, CTO en medeoprichter van de Nederlandse autobouwer Lightyear. “Dus toen zijn we maar voor onszelf begonnen. Het grote voordeel is dat je dan van nul af aan kunt beginnen, zonder gehinderd te worden door bestaande conventies.”

Genoeg energie

Lightyear One bouwt momenteel aan een auto die grotendeels op zonne-energie kan rijden. Om dat mogelijk te maken, zet het project in op gewichtsbeperking en aerodynamica aan de ene, en het maximaliseren van de opbrengst van zonnecellen aan de andere kant. Het dak van de Lightyear One is van voor tot achter bekleed met zonnepanelen. Van der Ham rekent voor: “Onze zonnecellen hebben een efficiëntie van rond de 25%. Daarmee kun je genoeg energie opwekken om gedurende het jaar zo’n 10.000 kilometer te rijden. Gemiddeld rijdt een auto 13.500 kilometer per jaar. Dus je kunt al bijna helemaal zonder stekker rijden.”

Die mogelijkheid om op te laden is echter nog wel gewoon op de auto aanwezig. Een nachtje aan een gewoon huis-, tuin- en keukensnoer laadt de batterij voldoende op om weer vierhonderd kilometer vooruit te kunnen. Snelladen bij laadstations of aan een laadpaal kan natuurlijk ook. Voor het ontwerp van de auto is samenwerking met een Italiaanse studio gezocht. Van der Ham: “Schone mobiliteit is natuurlijk heel belangrijk voor het milieu en het klimaat. Maar je moet jezelf ook in onze auto willen vertonen.”

Focus

Van der Ham is spreker op de Digital Dutch 2019, het evenement dat KPN organiseert voor ondernemers over digitale transformatie. Hoewel ‘transformatie’ niet echt op de agenda staat bij een door pure innovatie voortgedreven bedrijf als Lightyear, denkt hij wel dat er learnings zijn die hij kan delen met andere ondernemers.

“Wij hebben ons bijvoorbeeld ten doel gesteld om ‘groene mobiliteit voor iedereen’ na te streven. Nu leidt dat tot een elektrische oplossing, maar straks kan dat door de snelle technologische ontwikkelingen misschien iets heel anders worden. Wie in deze tijd wil veranderen, moet goed kunnen focussen op doelen, en minder op middelen.” Van der Ham voegt daar wel aan toe dat focus vraagt om een helder doel. Zoals in het geval van Lightyear ‘groene mobiliteit voor iedereen’.

Gewoon beginnen

Een ander punt dat hij zijn gehoor op de Digital Dutch 2019 zeker zal meegeven, is dat we in Nederland best iets groter mogen gaan denken. Ambitie is geen vies woord en naast eindeloos rondjes draaien, kun je ook gewoon beginnen, zegt Van der Ham. “Wij houden erg van die can do-mentaliteit. Het idee dat alles mogelijk is en je gewoon ergens begint.”

De eerste voor de consument verkrijgbare Lightyear wordt eind volgend jaar verwacht. Leaseplan gaat de auto als leaseproduct aanbieden (voor een luttele 1950 euro per maand). De kopers van de eerste tachtig exemplaren hebben zich ook al gemeld. Zij kunnen straks voor honderdtwintigduizend euro in de allereerste exemplaren met een range van zo’n achthonderd kilometer rond gaan rijden. Het prototype is nog geheim, maar voor de bezoekers van Digital Dutch 2019 is er al wel een levensgrote mock-up te bekijken. Van der Ham: “Voor de bezichtiging achter een gordijn, wel eerst het mobieltje inleveren.”

Wanneer komt 5G nu echt en wat kunnen we er straks mee? Kan 5G ons fileprobleem oplossen? En welke toepassingen worden er ontwikkeld voor the internet of things? Dit en meer zie je in de RTL Z Innovatieweek: Digital, in samenwerking met KPN – The Digital Dutch.