Van onze partner KPN

Trendspotter Magnus Lindkvist in 5 quotes

27 maart 2019 14:06

Beeld ©

Trendwatcher Magnus Lindkvist noemt zichzelf het beste Zweedse exportproduct sinds ABBA en de gehaktballetjes van Ikea. Binnenkort staat hij op het podium van KPN’s klantevent The Digital Dutch 2019.

Waar sommige futurologen hun werk doen door een rechte lijn van het heden naar de toekomst te trekken, pakt de Zweed Magnus Lindkvist het anders aan. Lindkvist komt niet met kant-en-klare voorspellingen, maar probeert ‘future thinking’ over te brengen, een andere manier van denken over de toekomst. Als voorproefje op zijn spreekbeurt tijdens KPN’s The Digital Dutch, reageert Lindkvist op vijf uitspraken en stellingen. Van zichzelf.

Veel te veel bedrijven concurreren, maar veel te weinig creëren.

“Door de toegenomen transparantie wordt het steeds duidelijker dat er maar weinig verschil is tussen veel producten en diensten. Wil je als ondernemer onderscheidend zijn, dan moet je durven openstaan voor het onbekende, het provocatieve en verstorende. Net als goede kunst. Verandering is niet gebaat bij kopieergedrag. Creativiteit gedijt juist bij een zoektocht naar het onbekende. Er is veel te veel neiging om in meetbare standaarden te denken.”

Iedereen praat over problemen terwijl de technologische oplossingen er vaak al zijn.

“Als je kijkt naar klimaatverandering en de manier waarop we energie opwekken, zeker. Energiebedrijven doen veel goed, maar erg experimenteel ingesteld zijn ze niet. Als individuen hebben we de neiging om veel kleine dingen uit te proberen. Net zo lang tot iets werkt. Grote corporaties zijn daar niet voor gemaakt. Ze zetten al hun geld op een bewezen techniek. Terwijl er heel interessante dingen gebeuren. Zoals dieselolie uit bacteriën die gevoed worden met suiker en de ontwikkeling van synthetische olie.”

Richt je niet op wat anderen aan het doen zijn, maar vraag je af: wat doet nog niemand?

“Sommige mensen denken dat scholen overbodig worden, omdat je alles op internet kan opzoeken. Je hoeft niks meer te onthouden, je geheugen zit in je broekzak. Maar terwijl we de illusie hebben dat we alles weten, weten we eigenlijk nog niks. De beste smartphone, auto of manier van sushi maken is nog niet ontdekt. We denken van wel. We leven in die illusie omdat we het geheel niet overzien. Terwijl als je echt goed kijkt, ontdek je dat we ons omringen met spullen die in verschillende stadia van ‘shit’ verkeren, die zijn ingehaald door de tijd. Ik vind het zelf ook moeilijk maar we moeten niet zelfgenoegzaam zijn.”

Vertel jezelf iedere ochtend: ik ben een ongelooflijke loser.

“Ik ben erg geïnspireerd door de man die Nokia van ondergang redde in de jaren tachtig. Hij schreef daar een boek over en vertelde hoe giftig succes kan zijn. Iedere case van ieder bedrijf dat ten onder gaat, vertelt hetzelfde verhaal. Pablo Picasso heeft gezegd dat wie succes heeft het risico loopt een kopie van zichzelf te worden. Je wordt lui, bureaucratisch en paranoïde dat je je succes weer gaat verliezen. Om de mindset van de ondernemer nieuwsgierig en open te houden, moet je anders na gaan denken. Wat helpt is jezelf klein te houden. Je ego te beheersen. Daarom: sta iedere morgen op, ga voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf dat je een loser bent die klaar is om de wereld te ontdekken.”

Het wordt steeds duurder om niks te doen terwijl wél iets doen steeds goedkoper wordt.

“Alle innovaties leggen dezelfde weg af. In het begin zijn ze alleen beschikbaar voor mensen met veel geld. Na een tijdje worden ze steeds goedkoper. Ik noem dat de Ikeaficatie. Wie nu een film wil maken en wereldwijd wil uitbrengen, kan veel meer doen voor minder geld dan ooit. Het wordt steeds goedkoper om fouten te maken. Je hoeft niet meer eerst een McKinsey rapport af te wachten. Veel grote bedrijven hangen als het om innovatie gaat in de touwen. Zelfs bij Google, voortgekomen uit innovatie, moeten ze zenuwachtig lachen als ik ze waarschuw voor hun omvang en de remmende werking die daarvan uitgaat. Wie te lang wacht met experimenteren, wordt daarvoor gestraft.”

Wanneer komt 5G nu echt en wat kunnen we er straks mee? Kan 5G ons fileprobleem oplossen? En welke toepassingen worden er ontwikkeld voor the internet of things? Dit en meer zie je in de RTL Z Innovatieweek: Digital, in samenwerking met KPN – The Digital Dutch.